Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

TG/BRUZZ

| De werken zullen nog tot april 2028 voor hinder zorgen, maar de gemeente en het Gewest passen het tijdelijke verkeersplan aan de impact te beperken.

Werken Bergensesteenweg: verkeersplan wordt aangepast, bewoners krijgen aanspreekpunt

TB
© BRUZZ
03/12/2025

Na het buurtprotest over de impact van de werken aan de Bergensesteenweg in Anderlecht, grijpen de gemeente en het Gewest in. Er komt een aanpassing aan het tijdelijke verkeersplan tijdens de werken, een bocht naar links wordt weer opengesteld om de verkeersdruk in bepaalde straten te verlichten.

De grote verkeershinder door de werken aan de Bergensesteenweg en de Vanderveldesquare aan Kuregembrug heeft een storm van protest gecreëerd bij buurtbewoners. Na veel kritiek ook van lokale politici, een woelige gemeenteraad en zelfs vandalisme van werfmateriaal, hebben de betrokken partijen van de gemeente en het Gewest een taskforce opgericht om te bekijken of de werken kunnen worden aangepast.

In die taskforce zat de gemeente Anderlecht samen met vertegenwoordigers van het kabinet-Van den Brandt, Brussel Mobiliteit en de MIVB over de werken, die de verantwoordelijkheid zijn van het Gewest. De betrokken partijen geven toe dat de werken voor veel verkeershinder hebben gezorgd, en passen het tijdelijke verkeersplan in de wijk daarom aan.

Passage weer open

Vooral het verkeer op de Vaartdijk, op de oostoever van het kanaal, zou in de soep draaien door de werken. Daarom worden een aantal aanpassingen aan de omleiding rond de Kuregembrug doorgevoerd. Volgens de gemeente zal het verkeer daardoor “beter verdeeld worden over beide kanten van de rotonde”.

Concreet zal het verkeer onder de zuidelijke spoorbrug opnieuw in beide richtingen kunnen rijden. Vanaf de Emile Carpentierstraat kunnen auto’s opnieuw links afslaan naar de Gouverneur Nensstraat en de Vandervelderotonde.

Dat moet de grote hoeveelheid omrijdend verkeer in de Oudstationstraat en de Nijverheidskaai verminderen. In de oude configuratie moest al het verkeer dat uit de wijk ten oosten van het kanaal richting de westoever wou rijden, die twee straten gebruiken, wat lange files veroorzaakte.

"Deze maatregel zal zo snel mogelijk worden ingevoerd en is bedoeld als een snelle en concrete oplossing om het verkeer rond de Vaartdijk vlotter te maken", klinkt het bij de gemeente. De aanpassing geldt wel enkel voor de eerste fase van de werken, die duurt tot de lente van 2026, meldt Brussel Mobiliteit.

WhatsApp

Daarnaast passen gemeente en Gewest ook de communicatie over de werken aan. "Er is een ombudsman aangesteld die als aanspreekpunt fungeert voor alle concrete vragen van buurtbewoners", zo stelt de taskforce. "Om de communicatie nog te versterken, lanceert Brussel Mobiliteit binnenkort een nieuw WhatsApp-kanaal. Daar zullen omwonenden rechtstreeks actuele informatie kunnen ontvangen over de voortgang van de werken."

"Er zullen ook stewards ter plaatse worden ingezet om vragen van de bewoners over de werken en het verkeersplan te beantwoorden. Voor de toekomst zullen er ook andere maatregelen worden genomen om actief te luisteren naar de wijk", belooft Brussel Mobiliteit.

Maar de controversiële werf uitstellen of afblazen, zoals enkele wijkbewoners en het actiecomité Non au Good Move hadden gevraagd, dat kan niet, klinkt het. “De werken zijn onontbeerlijk, want de tramsporen, die dateren uit 1995, zijn versleten. Vivaqua moet bovendien dringend de riolering vervangen die dreigt in te storten. De werken moeten de omgeving veiliger en aangenamer te maken voor iedereen.”

20251203_kaartje_3a80d56d-53cbfd6c-kaartbergensesteenwegwerkenaanp.jpg

BRUZZ

| Door de aanpassingen kan verkeer uit de Emile Carpentierstraat weer links afslaan, richting Sint-Guido (kleine groene pijl). Dat moet de Oudstationsstraat (blauwe driehoek) en Nijverheidskaai ontlasten.