Naar 25.000 plaatsen op pendelparkings

In het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO) staat de intentie om 25.000 plaatsen te creëren op pendelparkings. In het verleden werden beloftes op dat vlak echter amper waargemaakt.

De zeven bestaande pendelparkings hebben een capaciteit van nog geen tweeduizend plaatsen. Huidig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) beloofde wel een inhaalbeweging. Tegen 2020 wil hij achtduizend plaatsen bijcreëren, onder meer door de uitbreiding van bestaande parkings zoals Coovi, Stalle en Kraainem. Daarnaast moeten er nieuwe parkings komen bij het station van Sint-Agatha-Berchem, aan Bordet en aan Esplanade. In de parking van het geplande Eurostadion worden op weekdagen drieduizend plaatsen voorbehouden voor pendelaars.

Behalve over de capaciteit wordt ook al jaren gesproken over een beheersmodel voor de parkings. Vandaag zijn de meeste plaatsen immers onbeheerd, waardoor de parkings ook gebruikt kunnen worden door mensen die geen gebruikmaken van het openbaar vervoer.

Pendelparkings lijken een evidentie in de strijd tegen de files in en rond Brussel, maar zijn tegelijk omstreden. Stadsvereniging Arau (Atelier de recherche et d’action urbaine) uitte zich vorige week als tegenstander. De parkings zijn duur en ruimteverslindend, klinkt het. Bovendien dreigen ze hun doel te missen. Parkings kunnen mensen immers net aanzetten om met de auto tot de rand van Brussel te rijden, waardoor de filedruk op de Ring en de toegangswegen niet minder wordt.

Eerder gaf ook minister Smet in het parlement al aan dat pendelparkings volgens hem geen wonderoplossing zijn voor de mobiliteit. Nieuwe en grotere parkings bij stations verder van de stad zouden beter zijn, klonk het. Maar dat vraagt dan weer inspanningen van de andere gewesten, en die zijn niet geneigd om te betalen voor iets waar vooral Brussel beter van wordt. Bovendien heeft de NMBS onlangs beslist om alle bestaande parkings bij stations betalend te maken.

Arau besluit dat het beter is om woningen, voorzieningen, winkels en bedrijven te bouwen bij vervoersknooppunten, zodat meer mensen de auto kunnen afzweren. De enige echte remedie voor de autodruk is volgens de denktank minder parkeerplaatsen en een stadstol.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?