Coovi BRUZZ 1557
© Bart Dewaele

Valse start voor Coovi-parking

Jean-Marie Binst
© BRUZZ
08/02/2017

Sinds december 2016 heeft het gewest de overstapparking Coovi afgeschermd met slagbomen. 220 geregistreerden kregen een gratis parkeerplaats, voor een testperiode tot de zomer. Het heeft de wildparkeerders afgeblokt, maar niet de gefrustreerden. De slagbomen werden al geforceerd door hen die toch hun auto blijven dumpen. Gevolg: het parkeeragentschap kan geen betrouwbare gebruikerscijfers registreren.

In afwachting van de bouw van een parkeertoren voor 1.350 wagens bij overstapparking Coovi-Ceria loopt een testfase voor gebruik van de parking met nummerplaatcontrole. Officieel is dat voor 199 auto’s (omwille van de milieuvergunning), in werkelijkheid kregen 220 nummerplaten een parkeertoelating. Voormalig minister Brigitte Grouwels keurde die marge goed. Daardoor is de parking Coovi sinds december als eerste in het gewest met de gebruikerstestfase begonnen, een proefproject tot de zomer. Het is de bedoeling om het intermobiel gebruik van auto/metro/bus te testen en aan te moedigen. Voordien, sinds de opening van het metrostation in 2004, was het libertijns gebruiksbeleid ‘wie eerst komt, eerst maalt’ – je moest al vroeg uit de veren zijn om er nog parking te vinden. Gevolg: sinds jaren had de parking te kampen met wildparkeerders. Tot een vierde aan auto’s meer werd dag na dag gedumpt buiten de voorziene parkeerstroken. “Ze stonden op de stoep, hinderden de bushaltes en namen plaatsen voor auto-eigenaars met een handicap in,” bevestigt Sara Jasmes, woordvoerder van het parkeeragentschap Parking.brussels, dat zich op het vooronderzoek op de testfase baseert.

Prioriteitenlogica
In een proefperiode van zes maanden organiseert het parkeeragentschap in opdracht van het gewest een nieuw parkeersysteem. De oude inrit langs de Bergensesteenweg werd afgeblokt, om het busverkeer te faciliteren. Het begon in december met slagbomen langs de Josse Leemanslaan 110. Om toegang te krijgen, was een digitale parkeertoelating nodig. Tijdens de testfase kunnen op die manier 220 abonnees gratis parkeren. Wie een toelating wou krijgen, moest ‘transparante’ info op de site van Parking.brussels uploaden, om een account te krijgen. Daarvoor werden veel gegevens gevraagd: inschrijvingsbewijs van de auto, groene verzekeringskaart op naam van de bestuurder, betalingsbewijs van de auto, een attest van de werkgever (aan werklozen is onvrijwillig niet gedacht in de testfase, red.), een kopie van de Mobib-kaart, een kopie van de Visakaart van de auto-eigenaar. Voor bedrijfswagens komt daar een attest van het autobedrijf bij, de werkgever, gegevens van de bedrijfseigenaar en chauffeur. En dan zijn er nog varianten voor carpooling, leasing, personen met een tijdelijke verblijfsvergunning (bewijs van belasting en huur van een woning), en dies meer. Een uitgebreid gegevensdossier dus. Intussen is de limiet van 220 parkeervergunningen bereikt, op basis van een prioriteitenlogica. “Iedereen zal op termijn toegang krijgen tot de parking, maar het gewest heeft beslist om die nu exclusief in de testfase als een Park and Ride te beheren,” verduidelijkt woordvoerder Jasmes. “Het is de bedoeling dat later het in- en uitrijden met nummerplaatherkenning tegen voordeeltarief wordt ingevoerd voor wie de Mobib-kaart van de autobezitter scant. Wie een parkeerabonnement heeft, maar geen Mobib-kaart, of occasioneel komt parkeren, betaalt dan het volledige parkingtarief.”

Ontregelde slagbomen
“Op basis van een enquête van gebruikers weten we dat een grote meerderheid uit het Vlaams Gewest komt (80 procent pendelaars) en een kleine minderheid uit het Waals Gewest en uit Anderlecht,” stelt Jasmes. De slagbomen werden geplaatst, omdat een camerasysteem van nummerplaatherkenning de in- en uitgang regelt. Toen er in het begin bewakers bijstonden, verliep dat nog gesmeerd. “Maar snel bleek dat de slagbomen geforceerd werden – dus manueel opengehouden – om niet-geregistreerde wagens ingang of uitgang te doen krijgen,” zegt Jasmes. De slagbomen zijn stuk, en staan nu permanent open. Jasmes: “Het testsysteem is hierdoor ontregeld, en de cijfers die we trachten bij te houden voor het gewest zijn onbetrouwbaar. Om een analyse te kunnen maken, moeten we precies weten wie zijn parkeervrijgeleide maar één of twee keer per week gebruikt, of iedere werkdag. Dat lukt nu dus niet meer.” Het is nu zaak om nieuwsoortige, sterke slagbomen te zetten om de testfase te optimaliseren.

In maart wordt ook de eerste camerabewaakte fietsenstalling voor tien fietsen operationeel. Het is de bedoeling om later een lokaal voor 120 fietsen te bouwen. Het is de eerste van zeven beveiligde fietsenstallingen op de Park&Ride-parkings van het gewest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, actua

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni