1811 Ombudsvrouw Catherine De Bruecker 04

| Ombudsvrouw Catherine De Bruecker.

Brusselse ombudsvrouw behandelde ruim duizend klachten

© Belga - BRUZZ
30/03/2024

Vorig jaar heeft de Ombudsvrouw van Brussel 1.140 zaken behandeld. Het gaat om 106 verzoeken om informatie en 1.034 klachten. De helft van deze klachten betrof overheidsdiensten van het Gewest, dertig procent was gericht op lokale besturen zoals gemeenten en OCMW's. De overige klachten hadden betrekking op de diensten van de GGC en de COCOF.

Sinds 2022 is Cahterine De Bruecker aan de slag als Brusselse ombudsvrouw. Burgers die hardnekkige problemen ondervinden met de Brusselse administratie of lokale besturen, kunnen bij haar en haar team terecht.

Vrijdag stelde ze het jaarverslag voor in het Brussels Parlement. Daarin zijn cijfers en aanbevelingen te vinden.

'Recht op vergissing'

In 162 dossiers (39 procent) kon de ombudsvrouw een oplossing vinden, 23 klachten (6 procent) werden, na analyse, als gegrond beschouwd. Bij 19 van deze klachten werd een correctie verkregen, 97 klachten (23 procent) zijn ongegrond. 123 klachten (30 procent) hebben geen tussenkomst verantwoord. Voor 17 procent van de klachten was Ombuds Brussel niet bevoegd.

"De klachten die Ombuds Brussel in 2023 heeft behandeld, tonen aan dat de burgers een mechanisme nodig hebben en verwachten waarmee ze een te goeder trouw begane vergissing kunnen rechtzetten, zonder te worden gesanctioneerd of het voordeel van een maatregel te verliezen", klinkt het. De Bruecker klaagde in het Parlement aan dat de verschillende administraties erg verschillend reageren op dergelijke vergissingen. Sommigen corrigeren de fout, anderen weigeren dat, met alle gevolgen van dien voor de betrokkene.

Meldingen

Ombuds Brussel ontving vorig jaar ook 9 meldingen van integriteitschendingen. 3 meldingen werden zonder gevolg afgesloten. Voor 4 meldingen werd een ontvankelijkheidsonderzoek verricht: een melding over een OCMW (over intern misbruik) werd ongegrond verklaard; een melding over een administratie van de GOB werd gedeeltelijk ontvankelijk verklaard en het onderzoek hierover loopt nog; en hetzelfde gold voor een melding over een overheidsinstelling over de niet-naleving van de regels voor overheidsopdrachten.

Bij het afsluiten van het jaarverslag werden nog 2 meldingen onderzocht: een melding over een woonzorgcentrum die gewag maakt van tekortkomingen en de slechte behandeling van de bewoners; en een melding over een gemeente over tekortkomingen en mogelijke interne onregelmatigheden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni