Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Stad Brussel keurt verhoging parkeergeld goed

© Belga
24/06/2025
Updated: 24/06/2025 08.09u

De Brusselse gemeenteraad heeft maandagavond het nieuwe parkeerreglement goedgekeurd, dat in drie fasen van kracht zal worden.

Sommige tarieven zullen vanaf 1 september bijna verdubbelen in de rode en groene zones (het tarief voor twee uur in de rode zone stijgt van 5 euro naar 9,20 euro, terwijl het in de groene zone stijgt van 3 euro naar 5,50 euro, red.). Hiermee sluit de stad zich aan bij twaalf andere gemeenten in de hoofdstad die de tarieven toepassen die op gewestelijk niveau zijn vastgesteld, zoals Anaïs Maes (Vooruit), schepen van Mobiliteit, maandag opmerkte.

Bovendien, zei ze, gaat de hervorming veel verder. Inwoners zullen ook kunnen genieten van een reeks gunstigere maatregelen. Een van de maatregelen die op 1 juli van kracht worden, is dat de periode van betaald parkeren in woonwijken met twee uur wordt verkort en voortaan om 19 uur stopt. Terwijl dit in drukke gebieden (Vijfhoek, Louiza, Heizel) tot 21 uur duurt. Vanaf 1 september worden de parkeertarieven en bewonerskaarten aangepast aan het regionale tarief.

De duur van het gratis parkeren bij betaalautomaten wordt vanaf september verlengd van 15 naar 20 minuten om korte stops mogelijk te maken.

Vanaf januari 2026 wordt het aantal gratis bezoekerskaarten voor lokale bewoners verdubbeld, van 10 naar 20. Boven dat aantal blijven tickets betalend aan een lagere prijs. Het maximumaantal bezoekerskaarten is beperkt tot 100.

Tot slot verklaarde de schepen van Mobiliteit dat er een dialoog zal worden opgestart met de buurgemeenten om de regels in aangrenzende gemeentes beter op elkaar af te stemmen.

Kritiek op stijgende parkeerkosten

De groenen onthielden zich bij de stemming, maar wezen er wel nog op dat de parkeertarieven zouden "exploderen". Dit van 9 miljoen in 2021, naar 14 miljoen in 2022 tot 35 miljoen in 2024-2025. "Daardoor kunnen gezinnen hard worden getroffen, zonder echte effecten of ambities op het gebied van mobiliteit", aldus Benoît Hellings.

"De parkeerkaart is gewoon een belasting", zei Bruno Bauwens (PVDA). "De scanauto is in feite een afpersauto". Voor het radicaal-linkse parlementslid betalen de bewoners de rekening terwijl de grote private parkeerbedrijven gespaard blijven van de belasting.

Voor Team Fouad Ahidar betreurde Mourad Maimouni het besluit van de meerderheid om de inkomsten uit parkeren te verhogen, terwijl volgens hem steeds meer mensen niet meer naar het centrum wilden komen vanwege de "onbetaalbare" parkeertarieven.