Donderdagochtend voerden Brusselse straattaxichauffeurs een spontane actie in het verkeer, met als vertrekpunt de Keizer Karellaan in Ganshoren. In colonne en aan lage snelheid wilden de chauffeurs, die rijden via platformen zoals Uber en Bolt, het verkeer vertragen om aandacht te vragen voor hun eisen. Ze vragen de Brusselse gewestregering om meer gelijkheid tussen straattaxi’s en standplaatstaxi’s.

© Didier Lebrun (Photonews)
| Archiefbeeld van een eerdere protestactie van Brusselse taxichauffeurs.
Chauffeurs van taxiplatformen voeren spontane actie in Brusselse ochtendspits
Rond 08.00 uur verzamelden zich naar schatting tussen de 50 en 100 voertuigen aan de Basiliek van Koekelberg voor een zogenoemde ‘operatie slak’. “Het is niet onze bedoeling om chaos te veroorzaken,” zegt Redouane, al acht jaar straattaxichauffeur. “We willen gewoon traag en in groep rijden om onze rechten op te eisen.” De deelnemers planden via de Annie Cordytunnel richting het Zuidstation te rijden. Voorlopig zijn er geen grote verkeersproblemen gemeld. Politiezone Brussel-West houdt de situatie nauwlettend in de gaten.
Taxidecreet
Volgens Redouane is de actie het gevolg van de verslechterde werkomstandigheden sinds de inwerkingtreding van het nieuwe taxidecreet op 9 juni 2022. “Dat decreet moest zorgen voor eerlijker regels tussen straattaxi’s en standplaatstaxi’s, maar wij voelen alleen achteruitgang. Het is niet langer houdbaar.”
De eisen van de sector zijn talrijk, maar enkele staan bovenaan de agenda. “Wij vragen het recht om gebruik te maken van de busbanen, net zoals de standplaatstaxi’s,” benadrukt Redouane.
De straattaxichauffeurs, die rijden via platformen zoals Uber en Bolt, vragen ook om een hoger minimumtarief en lagere commissies voor de platformen. Verschillenden hekelen bijvoorbeeld dat Uber sinds vorig jaar een commissie van 3 tot 35 procent hanteert, afhankelijk van de rit en andere factoren. Het systeem verving de vaste service fee van 25 procent die voorheen gold. Volgens Uber is er met het nieuwe systeem nog steeds sprake van een gemiddeld commissietarief van ongeveer 25 procent.
Lees meer over: Ganshoren , Samenleving , Mobiliteit , straattaxichauffeurs , protest taxichauffeurs , Keizer Karellaan , Taxisector , Brussel Kort