De Croo en Van Peteghem naar Audi Brussel met mogelijke steunmaatregelen

© BRUZZ
06/06/2024
Updated: 06/06/2024 18.01u

Premier Alexander De Croo (Open VLD) is donderdagochtend naar Audi België getrokken om te praten over de fabriek in Vorst. Daarbij heeft hij een intentieverklaring met mogelijke steunmaatregelen overhandigd. Op die manier willen de federale en regionale regeringen de fabriek ook na 2026 een toekomst te geven.

Dat schrijven VRT en De Tijd.

De premier en vicepremier Vincent Van Peteghem (CD&V) werden door de directie van de Brusselse fabriek ontvangen in een kantoor van autoconcern Volkswagen in de Europese wijk. Een delegatie van Audi of Volkswagen uit Duitsland was er niet.

Er is al enige tijd onzekerheid over de toekomst van de autofabriek in Vorst, waar zowat 3.000 mensen werken. De site zal vanaf 2027 immers de opvolger van het huidige model Audi Q8 e-tron niet meer bouwen. Dat veroorzaakte onzekerheid bij de werknemers van de fabriek. Premier De Croo lanceerde een taskforce, met daarin ook de gewesten, die nog voor de verkiezingen met voorstellen moest komen om de toekomst van Audi Brussels te verzekeren.

Zoals voor ArcelorMittal

"We hebben een intentieverklaring overgemaakt, waarin we duidelijk maken welke mogelijkheden er zijn om de productie in Brussel te houden", zei De Croo na afloop van de ontmoeting. "Het gaat om een heel pakket aan maatregelen waarmee Audi nu naar zijn hoofdkwartier kan gaan." Een investeringsdossier ligt momenteel niet op tafel en garanties van de autobouwer zijn er nog niet. "Maar net daarom moeten we aangeven wat de mogelijkheden voor de maakindustrie in België zijn, zoals we bijvoorbeeld ook voor ArcelorMittal gedaan hebben", aldus de premier.

De intentieverklaring die donderdag voorgelegd werd, is in naam van de federale, Brusselse, Vlaamse en Waalse regering. Dat niet alle betrokkenen even tevreden waren over de ontmoeting van donderdag, op drie dagen voor de verkiezingen, wuifde De Croo weg. "Wij zijn hier op uitnodiging. Audi heeft de federale regering uitgenodigd en wij hebben de leiding genomen."

"Het gaat hier vooral om een signaal van ons land om naar de toekomst te kijken", zei minister Van Peteghem. "Bij de maatregelen die in de intentieverklaring opgelijst zijn, zitten onder andere een investeringsaftrek voor productielijnen voor elektrische wagens of investeringen in de circulaire economie. Audi is nu aan zet. Ze hebben aangegeven dat in de komende maanden een finale beslissing genomen zal worden."

Verschillende scenario's

Bij Audi wil men die timing evenwel niet bevestigen. De woordvoerder van Audi Brussels zei dat de autobouwer "te gepasten tijde verder zal overleggen met de taskforce". "We willen de premier, de federale regering en de betrokken regionale regeringen bedanken", aldus Peter D'hoore, head of communications bij Audi Brussels. "Vandaag kan ik geen commentaar geven op de inhoud van de brief. We moeten die nu analyseren. We bekijken verschillende scenario's en hoe deze maatregelen daarin geïntegreerd zouden kunnen worden."

Over die toekomst heerst al enige tijd onzekerheid, want de site zal na 2027 de opvolger van het huidige model Audi Q8 e-tron niet meer bouwen. Premier De Croo richtte daarop enkele maanden geleden een taskforce op die zich buigt over de toekomst van de fabriek. Dat gebeurt in samenspraak met de regionale regeringen.

Catalogus

Tot vandaag is echter niet duidelijk wat Audi’s plannen zijn met de fabriek, waardoor het erg moeilijk is voor de overheden om een concreet steunpakket aan te bieden. De intentieverklaring kan daarom gezien worden als een catalogus waarin alle verschillende mogelijkheden worden opgesomd in de hoop dat enkele ervan de Duitse autobouwer kunnen overtuigen en op die manier zo veel mogelijk jobs in België te behouden.

De mogelijkheden variëren van investeringsinnovatie en opleidingssteun, tot een betere bereikbaarheid van de fabriek via het spoor en een vlotte aflevering van vergunningen voor een windturbine die Audi wil bouwen. Audi kan ook rekenen op financiering via leningen en/of participaties van de federale participatiemaatschappij FPIM, het Vlaamse PMV en Gigarant en het Brusselse Finance&Invest.Brussels.

Audi Brussels

De dreigende sluiting van Audi Brussels is één van de grootste economische ontwikkelingen in Brussel van de laatste jaren. Wat brengt de toekomst voor de autofabriek in Vorst? Volg het hier.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Vorst , Samenleving , Audi Brussels , Audi Vorst , Alexander De Croo , Vincent van peteghem , Open VLD , CD&V

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni