Deze krantenwinkel is ook een pakjespunt voor Bpost en overleeft ook dankzij de verkoop van kansspelen van de Nationale Loterij en snoepgoed.

| Deze krantenwinkel is een pakjespunt voor Bpost.

Eenvoudig Nederlands

Grote drukte in postpunten door online winkelen

JP , KH
© BRUZZ
07/02/2024

Steeds meer mensen kopen op internet in plaats van in de winkel. Daardoor hebben de postpunten in Brussel veel werk. Sommige adressen ontvangen per dag wel 700 pakjes. Die kun je ophalen in een krantenwinkel, hondenwinkel of zelfs een voormalige kunstgalerij.

In een krantenwinkel in Vorst die we bezoeken, komen acht van de tien bezoekers voor een pakketje. De ijsjes, speelgoed, pennen, snoep, drank, zonnebrillen en tabak laten ze liggen. Ze willen ook geen geld opsturen naar het buitenland. Ze willen alleen hun online bestelling ophalen.

Kassim is de uitbater van de krantenwinkel in Vorst. “Dagelijks krijg ik zo'n 600 tot 700 pakjes," zegt hij. Voor elk pakket krijgt de winkel ongeeer 40 cent. Dat betekent dat de krantenwinkel elke dag tussen de 200 en 300 euro haalt uit de pakjes.

De postbedrijven betalen een bedrag tussen de 15 en 90 cent per pakketje. Dat verschilt per postbedrijf, het gewicht van het pakketje en de grootte ervan.

950 postpunten

De winkel van Kassim is één van de 950 postpunten in Brussel. Vaak zijn de postpunten plekken waar je vroeger de krant zou kopen. Maar er zijn ook elektronicawinkels bij en kruideniers, net als cafés en zelfs een hondenwinkel.

9e2f0c82-a833a03e-1875afhaalpuntmax-post-raffael12civan-put1.jpg

| Rafael ruilde zijn galerie in voor een postpunt.

In de Marollen in Brussel Stad is een kunstgalerij veranderd naar een postpunt. "Vier maanden geleden startte ik met pakjes," zegt Rafael. Hij is nu de baas van Max Post terwijl hij vroeger de baas was van de galerie. "Ik krijg elke dag 150 pakjes en daar kan ik net van leven," zegt hij.

Er zijn steeds meer postpunten in Brussel. Eind 2017 waren het er 650, vandaag zijn het er dus 950. Dat komt ook omdat er de afgelopen jaren steeds meer pakjes worden verstuurd. Het gaat om drie keer zoveel pakjes in 2022 vergeleken met 2017.

Voor- en nadelen

Er zijn voor- en nadelen aan online shoppen en het systeem met de postpunten. Voor sommige handelaars zijn de pakketjes nodig vanwege de inkomsten. "Zonder pakjes kunnen we hier sluiten," zegt een verkoper van de winkel Night ‘n Day in Vorst.

Maar sommige andere handelaars klagen over chaos. "Omdat ik tot 20 uur open ben, kwamen chauffeurs hier regelmatig enorme bergen pakjes leveren die ze niet meer konden bezorgen in andere winkels die eerder sluiten." Dat zegt één van de handelaars die een slechte ervaring heeft gehad. Hij zegt ook dat de chauffeurs de pakjes soms buiten lieten staan en dat klanten vaak ontevreden waren.

De chaos is zelfs zo erg, dat sommige winkels geen pakketjes meer willen ontvangen. Soms is de rij voor de pakketjes zo lang, dat de gewone klanten die een krant of een pakje sigaretten willen kopen, er niet op willen wachten.

Toekomst

Hoe gaat het nu verder in de toekomst? Mensen zullen online blijven bestellen, het aantal pakjes zal waarschijnlijk alleen nog maar groeien. Nog een ander probleem: bestelwagens die pakjes leveren, hebben niet altijd plek in de stad. Volgens Rafael moet de overheid nadenken over laadplekken voor de bestelwagens.

In Mechelen is al nagedacht over een oplossing. Daar zal Bpost vijftig pakjesautomaten plaatsen op strategische plekken. Volgens experts zijn automaten een goede oplossing om in de toekomst om een efficiënte manier pakjes te ontvangen.

Lees hier het originele artikel.

Dit artikel kadert in een samenwerking met het Huis van het Nederlands rond Eenvoudig Nederlands. Meer over dit project vind je hier terug.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni