De zogenoemde ‘fini-fini-regeling', waarbij huisvuilophalers na de ophaalronde naar huis mogen als twee derde van de wagens binnen is, blijft onder vuur liggen. Net Brussel werkt nu aan een advies, dat niet alleen de snelheid, maar ook de kwaliteit van de dienstverlening in rekening moet brengen.
©
PhotoNews
| Minister Alain Maron (Ecolo) en Brussels parlementslid Benjamin Dalle (CD&V).
Net Brussel werkt aan advies rond controversiële ‘fini-fini-regeling'
Brussels parlementslid Benjamin Dalle (CD&V) klaagde woensdagochtend de fini-fini-regeling aan in de commissie Leefmilieu. "In de praktijk betekent dat dat een werkdag soms amper 4 uur en 40 minuten duurt, terwijl het officiële werkrooster in 7,5 uur voorziet," zegt Dalle.
Net Brussel werkt momenteel aan een adviesvoorstel waarbij het recht op vroegtijdig stoppen behouden blijft, maar onder voorwaarden: de ronde moet volledig en kwalitatief zijn uitgevoerd. Dat zegt minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo), bevoegd voor Net Brussel, in reactie op de vraag van Dalle.
Volgens Maron zijn er nu trouwens al maatregelen die de kwaliteit moeten controleren, zoals een controle van het afgelegde traject na een melding, herophalingsrondes bij vergeten vuilnis en een AI-project dat de netheid in kaart brengt.
Eerdere hervorming mislukte
Een eerdere hervormingspoging – uit november 2019 – wilde het aantal wagens dat moest terugkeren voordat werknemers mochten vertrekken, verhogen van 66 procent naar 90 procent. Die maatregel werd ingetrokken na protest: vakbonden organiseerden een staking die drie dagen duurde. Minister Maron wil geen "spanningsfactoren" creëren na de eerder mislukte poging en spreekt daarom in dit geval liever over een "hervorming" dan over een "evolutie" van de fini-fini-regeling.
Parlementslid Benjamin Dalle (CD&V) zette de kwestie opnieuw op de agenda. "Iedere Brusselaar herkent het: vuilniswagens die door de straat razen, zakken die blijven liggen, en ophalers die onder grote druk staan," zegt hij. "Dat is niet werkbaar voor de werknemers, en niet aanvaardbaar voor de bewoners."
Dalle pleit daarom voor een sociaal rechtvaardige, maar doortastende hervorming. “Het systeem is voor niemand goed. Werknemers betalen met hun gezondheid en stress, Brusselaars met een minder betrouwbare ophaling. In andere steden gebruiken ophalers de resterende tijd voor onderhoud, opleiding of om collega’s bij te springen. Dat moet ook hier kunnen.”
Maron erkent dat de fini-fini-regeling risico’s verhoogt, maar wijst erop dat het niet de enige oorzaak is van onveilige of gebrekkige ophalingen. Ook externe factoren spelen mee, denk aan weersomstandigheden of burgers die hun afval te laat buitenzetten.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Net Brussel