De politie mist de juiste apparatuur om de snelheid van (opgedreven) e-steps en e-bikes te meten. Omdat de toestellen door elk gewest én de federale overheid gekeurd moeten worden, zijn fabrikanten weigerachtig om de rollers in ons land te verkopen. Dat bericht de VRT donderdag.

E-step van Bird op de Brusselse Grote Markt.
Politie beschikt niet over middelen om opgedreven e-steps te controleren
E-steps komen steeds vaker negatief in het nieuws. Het aantal (dodelijke) ongevallen zit in de lift, en geregeld is dat te wijten aan overdreven snelheid. De maximaal toegestane snelheid is 25 km per uur, maar via het internet of malafide verdelers zijn exemplaren te koop die tot 90 km per uur halen.
Om de snelheid van zo'n step of fatbike (e-bike met brede banden) te meten, gebruikt de politie hetzelfde type rollers als voor bromfietsen. Die toestellen zijn echter verouderd en niet aangepast aan (elektrische) voorwielaandrijving. Dat klaagt de politie aan bij de VRT.
Versnipperde regelgeving
Een bijkomend probleem is dat, door bijzonder versnipperde regelgeving, fabrikanten weinig enthousiast zijn om de nieuwe toestellen aan te bieden in ons land.
Het Vlaams, Waals én Brussels Hoofdstedelijk Gewest moeten een goedkeuring geven voor curvometers die gebruikt worden op hun wegennetwerk, klinkt het. Om apparatuur aan te bieden, moet een fabrikant dus een goedkeuring krijgen van vier verschillende diensten, legt Lien Meurisse van de FOD Economie uit.
Om dezelfde reden zou de politie ook niet beschikken over zogenaamde speedguns. Dat zijn draagbare flitspistolen waarmee agenten sneller en objectiever snelheidsovertredingen kunnen vaststellen. In andere Europese landen zijn deze wel gangbaar.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Mobiliteit , e-steps , e-bikes , opgedreven steps
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.