Het stedenbouwkundig project Neo graaft momenteel een tunnel onder de Romeinsesteenweg om zo een verbinding tot stand te brengen tussen de Heizelpaleizen, Parking C en de Ring. Voorlopig is het nog een soort privéweg. “Maar iedereen is het erover eens dat dit een openbare weg moet worden."
©
BRUZZ
| Neo is begonnen met het graven van een tunnel onder de Romeinsesteenweg.
Verbindingsweg Heizel wordt wellicht openbare weg
De verbindingsweg is een dossier dat ondertussen al meer dan 10 jaar aansleept. Het gaat om een weg die de Keizerin Charlottelaan, aan de voorkant van de Heizelpaleizen, moet verbinden met Parking C.
Brussels Expo, beheerder van de Paleizen, wilde die weg om tijdens beurzen en evenementen het laden en lossen te vergemakkelijken voor vrachtwagens en om het publiek met shuttlebusjes van en naar Parking C te kunnen vervoeren.
Maar al gauw werd de geplande 2x2-baan ook als oplossing gezien voor een betere ontsluiting van Neo, het door Stad-Brussel en het Gewest geplande megaproject op de Heizel, met shoppingcentrum, ontspanningsmogelijkheden, woningen, crèches en een bejaardentehuis. Parking C geeft immers rechtstreeks toegang tot de Ring.
Neo heeft nog steeds niet de nodige stedenbouwkundige vergunningen en zal die ook alleen maar kunnen krijgen mits een goede ontsluiting.
Akkoord onder voorwaarden
In 2015 vroeg Brussels Expo zowel in Brussel als in Vlaanderen een stedenbouwkundige vergunning voor de verbindingsweg. Een Vlaamse vergunning was nodig omdat de buitenhelft van de Romeinsesteenweg en Parking C op Vlaams grondgebied liggen.
De Brusselse vergunning werd al in 2016 toegekend. Voor het Vlaamse gedeelte ging het minder vlot. Daar kwam het tot een zware procedureslag die duurde tot 26 juni 2023, toen de Vlaamse overheid overstag ging. Maar het was een akkoord onder voorwaarden: de verbindingsweg mag alleen gebruikt worden tijdens de beurzen en evenementen van Brussels Expo.
Het Brusselse deel van de verbindingsweg is al ruim drie jaar klaar, maar de gloednieuwe asfaltstrook kon niet in gebruik genomen worden omdat de weg stopte op de plek waar de tunnel onder de Romeinsesteenweg moest worden gegraven.
Met het akkoord van Vlaanderen op zak kon Neo, die de werken uitvoert, ook aan de tunnel en het Vlaamse deel beginnen. Die werken zijn momenteel volop aan de gang en zullen volgens Bernice Kestemont, jurist bij Neo, tot augustus volgend jaar duren.
© C. Liegeois/urban.brussels
| Het Brusselse deel van de verbindingsweg is al enkele jaren klaar, maar kan niet gebruikt worden.
Voorlopig zal het dus een weg zijn die alleen gebruikt kan worden bij beurzen en andere evenementen. Kestemont: “Brussels Expo is momenteel ook zowat de enige gebruiker van de Heizelvlakte.”
Ondertussen zijn er wel nieuwe elementen in dit dossier die gunstig uitpakken voor het Neoproject. In het Vlaamse GRUP, het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de herinrichting van de Ring, staat de verbindingsweg als openbare weg ingetekend. Dat GRUP werd vorig jaar definitief goedgekeurd. “Ook Vlaanderen wil er dus een openbare weg van maken,” zegt Kestemont. “Over het principe van openbaarheid zijn alle Vlaamse en Brusselse stakeholders het nu eens.”
Niet automatisch openbaar
“Het klopt dat het in het GRUP staat,” reageert Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap, de Vlaamse instantie die de grote werken aan de Ring coördineert. “Maar dit betekent niet dat de verbindingsweg nu automatisch openbaar wordt. Ze hebben nog steeds alleen maar een vergunning voor een logistieke en shuttleweg. Alle plannen van het GRUP moeten nog geconcretiseerd worden. We doen dat stuk voor stuk. Het deel aan Parking C en Wemmel is nog niet aan de beurt. Het GRUP maakt het dus mogelijk, maar het is niet zeker dat het ook zo zal gebeuren.”
Volgens Struyf zal er sowieso een nieuwe vergunning moeten worden aangevraagd. Die vergunning moet er ook komen omdat Vlaanderen de aansluiting van Parking C op de Ring anders wil organiseren en de huidige op- en afrit 7A wil verplaatsen.
Lees meer over: Brussel , Stedenbouw