Het aantal verkeersdoden in België is vorig jaar met 6 procent afgenomen ten opzichte van 2023, tot 455. Het gaat om het laagste aantal ooit genoteerd in de officiële cijfers. In Brussel viel er wel een lichte stijging op te merken, al ligt het aantal verkeersdoden nog steeds een stuk lager dan in 2022.

© AD/BRUZZ
| Een herdenkingsactie voor Brusselse verkeersdoden (archiefbeeld).
Aantal verkeersdoden in 2024 gedaald behalve in Brussel
Voor alle types van weggebruikers werd in 2024 een daling van het aantal verkeersdoden vastgesteld, behalve bij de motorrijders (van 49 naar 55 doden) en e-stepgebruikers (van 2 naar 4 doden).
In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 5 procent, tot 248. In Wallonië was er een daling met 9 procent, tot 197. In Brussel steeg het aantal verkeersdoden dan weer van 5 naar 10, waarmee het wel nog steeds een stuk lager ligt dan in 2022. Toen vielen er 21 doden te betreuren.
"Deze cijfers tonen een gunstige tendens", klinkt het bij Vias. "Toch mogen we niet euforisch worden. Tijdens de Staten-Generaal van 2021 werd het doel van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030 vooropgesteld. In eerste instantie zullen de nieuwe aangekondigde maatregelen uit het regeerakkoord geïmplementeerd moeten worden om te helpen dat doel te bereiken."
"Dat we in 2024 het laagste aantal verkeersdoden ooit noteren, is een belangrijke stap vooruit en geeft hoop", zegt minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke. "Maar elke verkeersdode blijft er een te veel. We moeten deze positieve trend vasthouden én versnellen. Met de nieuwe maatregelen uit het regeerakkoord willen we mobiliteit veiliger, duurzamer en menselijker maken, voor iedereen op de weg."
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , Mobiliteit , verkeersdoden , Vias , Jean-Luc Crucke