De buurt rond het Elisabethpark reageert geschokt op de dodelijke aanrijding van een 11-jarige jongen door een politiewagen. Een vraag keert steeds terug: waarom gebeuren de patrouilles in het park met de auto?

©
AM, BRUZZ
| Het dodelijke ongeval gebeurde in het Elisabethpark, op het grondgebied van de gemeente Ganshoren.
Rijgedrag politie onder vuur na zoveelste ongeval
Buurtbewoners van het Elisabethpark reageren niet verrast op het ongeval. Ze merkten eerder al dat politiewagens aan hoge snelheid rijden, zowel in de lanen rond het park als in het park zelf. "Politiewagens die aan een rotvaart door de Pantheon- en de Landsroemlaan scheuren, zijn dagelijkse, en ook nachtelijke, kost", bevestigt een BRUZZ-lezer.
Het Elisabethpark werd in februari toegevoegd aan de lijst van Brusselse drugs-hotspots waar de politie extra patrouilleert.
Auto in het park
Velen stellen zich de vraag waarom de politiepatrouilles op de paden van het park met de auto - en niet te voet, te paard of met de fiets - gebeuren. Zeker gezien er op warme dagen veel spelende kinderen rondlopen.
Dat is een algemeen Brussels probleem, zo reageert fietsactivist Pieter Fannes op Facebook. "Het is nu al acht jaar dat wij met 1030/0 en Heroes for Zero aan de politie zeggen dat ze moeten ophouden om met de auto te patrouilleren in de Brusselse parken. In het beste geval levert het geen enkele tijdswinst op, in het slechtste geval veroorzaak je een ernstig ongeval."
Er zijn geen algemene snelheids- of andere regels voor politiewagens die in parken patrouilleren, zegt de politiezone Noord, die geen betrokken partij is. Ook het verkeersinstituut Vias zegt dat daar in de Wegcode niets specifieks over staat. De gemeenten kunnen dus eigen regels uitvaardigen, onder meer op basis van de configuratie van het park (brede of smalle wegen).
Een regel is wel dat wanneer een politiewagen zich als prioritair voertuig manifesteert, bijvoorbeeld via een sirene, elke weggebruiker in principe onmiddellijk de doorgang moet vrijmaken en voorrang dient te verlenen.
"Het is goed, maar ook niet minder dan terecht, dat het Comité P dit onderzoekt. Maar laten we helder zijn: wanneer een kind sterft bij een politie-interventie, dan is dat een collectief falen", reageert Brussels parlementslid Emile Luhahi (Groen).
Hij gaat ontslagnemend minister-president Rudi Vervoort ondervragen over de visie van de Brusselse regering op het verplicht gebruik van dashcams bij politieoptredens. In de federale Kamer zal Groen minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin, die zelf ook in Ganshoren woont, ook ondervragen over het dodelijke ongeval.
Vincent Houssin van de vakbond VSOA Politie onthoudt zich voorlopig van commentaar.
Opeenvolging incidenten
Wat vooral vragen doet rijzen, is dat het dodelijke ongeval in het Elisabethpark geen alleenstaand incident is.
Een politieauto op weg naar een interventie reed vorige zaterdag een voetganger aan nabij het station van Schaarbeek.
Een scooterbestuurder in de Marollen overleed in de nacht van 11 op 12 mei na een botsing in de Blaesstraat met een politievoertuig. Al snel bleek dat de betrokken agent al twee jaar zonder rijbewijs rondreed. Hij werd gearresteerd.
"Het is tijd om het rijgedrag van de Brusselse politie onder de loep te nemen", besluit Fannes.
Adil, Mehdi, Ouassim en Sabrina
De voorbije jaren waren er ook verscheidene zware ongevallen met dodelijke afloop waarbij politievoertuigen betrokken waren.
De 19-jarige Adil Charrot kwam in april 2020 om het leven bij een politie-achtervolging. Een patrouille van de zone Zuid wilde de tiener controleren, maar de jongeman sloeg op de vlucht op zijn bromfiets. Hij kwam kort nadien om het leven toen hij ter hoogte van de Nijverheidskaai botste op een politievoertuig dat uit tegengestelde richting kwam. De betrokken agenten werden in februari vorig jaar buiten vervolging gesteld, waarop de familie in beroep ging.
In de nacht van 20 augustus 2019 kwam de 17-jarige Mehdi Bouda om het leven na een aanrijding door een combi, terwijl hij overstak tussen de Ravensteingalerij en de ingang van het Centraal Station. De Raadkamer besliste in april 2024 dat de aangeklaagde politieagenten niet vervolgd zouden worden. Daartegen ging de familie van Bouda in beroep, net als in de zaak Adil.
De twintigers Ouassim Toumi en Sabrina El Bakkali kwamen in 2017 om het leven bij een politieachtervolging, die eindigde met een fatale botsing van hun motor met een politiewagen aan de Baljuwtunnel. De rechtbank achtte het gebrek aan voorzorg en voorzichtigheid door de drie agenten tijdens de achtervolging bewezen, maar twee onder hen werden in hoger beroep weer vrijgesproken en ook de veroordeling van de derde agent werd geschrapt na een procedure bij het Hof van Cassatie.
Lees meer over: Veiligheid , Overlijden 11-jarige Fabian , Ganshoren , Elisabethpark , ongeluk met deelstep , Politiezone Brussel-West , Landsroemlaan