Vergeten kookpot op fornuis 'bewijst nut rookmelder'

Preventiecampagne rookmelders

Zondagochtend werd de brandweer opgeroepen vanwege een rookmelder die afging in een appartement. Een kookpot op een fornuis veroorzaakte rook, maar de bewoner was in slaap gevallen. "Het bewijs dat rookmelders nuttig zijn."

Zondagochtend, rond 4 uur 20, werden de bewoners van een appartementsgebouw in de Maurice Lemonnierlaan gewekt door het alarm van een rookmelder. Zij hebben toen meteen de brandweer verwittigd. Die stelde ter plaatse vast dat er een brandgeur was en het alarm afkomstig was van een appartement op de tweede verdieping.

Alhoewel er wel licht brandde, kwam er geen reactie op het aankloppen van de brandweermannen. Die hebben de deur dan ingebeukt. De brandgeur was afkomstig van een kookpot die op het fornuis stond en rook veroorzaakte.

De brandweer trof een man aan die in bed lag, maar moeilijk wakker kon gemaakt worden. “Hij had veel rook ingeademd”, aldus de woordvoerder van de Brusselse brandweer Walter Derieuw. Het slachtoffer kreeg zuurstof toegediend en werd naar het Sint-Jansziekenhuis gebracht. De andere bewoners van het gebouw mochten nadien terug naar hun appartement.

“Dit is het bewijs dat rookmelders nuttig zijn”, aldus Derieuw. “Wat als er geen rookmelder aanwezig was?”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?