Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines gebruikt voortaan ook virtual reality (VR) bij de opleiding van haar piloten. De technologie moet een deel van de opleiding realistischer maken, zegt de maatschappij.
©
Brussels Airlines
| Onze piloten kunnen autodidactisch vroeg en herhaaldelijk procedures oefenen, spiergeheugen opbouwen en vertrouwen krijgen in de situatie - een ideale voorbereiding op de simulatorfase", klinkt het bij Brussels Airlines.
Brussels Airlines leidt piloten op met virtual reality
De virtual reality, met behulp van een VR-bril, wordt ingezet bij de zogenoemde 'type rating training' van piloten. Dat is een aparte opleiding om met een specifiek toestel te vliegen - in dit geval de Airbus A320 -, die na de basisopleiding van de piloten volgt.
Levensechte ervaring
"We gebruiken virtual reality in de fase voordat de piloot in de vliegsimulator gaat", legt Nico Cardone, woordvoerder van Brussels Airlines, uit. "Die fase was tot nu toe heel theoretisch, maar wordt dankzij VR levensechter." Het is bijvoorbeeld de fase waarin piloten trainen waar zich allerlei knoppen bevinden in de cockpit.
"VR biedt een aanzienlijk realistischere en intensere trainingservaring", zegt ook Gauthier Lesceu, Chief Theoretical Knowledge Instructor bij Brussels Airlines. "Onze piloten kunnen autodidactisch vroeg en herhaaldelijk procedures oefenen, spiergeheugen opbouwen en vertrouwen krijgen in de situatie - een ideale voorbereiding op de simulatorfase."
Het VR-programma, dat officieel erkend is, werd begin juli voor het eerst gebruikt. De toepassing gebeurt in een eerste fase alleen voor de A320-training en alleen om standaard operationele procedures te trainen.
Eerste gebruiker
Brussels Airlines is de eerst gebruiker van de software binnen de Lufthansa-groep. Hij werd ontwikkeld door het luchtvaarttrainingsbedrijf Lufthansa Aviation Training en vliegtuigbouwer Airbus.
Lees meer over: Brussel , Wetenschap , Brussels Airlines , virtual reality (VR) , type rating training