De Brusselse regering en de Franse autobouwer PSA hebben een akkoord gesloten om het Citroëngebouw om te vormen tot een museum. Dat zegt Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS). Het museum moet volgens hem in 2017 of 2018 de deuren openen. Er is nog geen geld voor het initiatief.

Er deden al een hele tijd geruchten de ronde dat er in de iconische Citroëngarage een museum voor moderne kunst zou komen, maar het is de eerste keer dat het nieuws bevestigd wordt. “Brussel krijgt zijn eigen Guggenheim, zijn Moma”, zo zegt Vervoort in De Tijd. “Het museum moet het enorme economische potentieel van de kanaalzone nog verder helpen ontwikkelen.”

Het nieuwe museum zal zo'n 15.000 vierkante meter groot worden. De werkzaamheden zouden anderhalf jaar duren, in 2017 of 2018 kan het museum dan opengaan. "In elk geval tijdens de volgende legislatuur", zegt Vervoort. Financieel zijn er nog geen afspraken gemaakt; het is nog niet beslist of Brussel het gebouw zal kopen, huren of pachten.

Het Brussels Gewest is al lang op zoek naar een locatie om de collectie moderne kunst van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten (KMSK) in onder te brengen. Sinds 2011 is de collectie dakloos omdat ze aan het Koningsplein plaats moest ruimen voor het nieuwe Fin-de-Siècle Museum. De werken verhuizen in 2016 naar het Vanderborghtgebouw, maar dat is slechts een tijdelijke oplossing. Dat gebouw kreeg ook al heel wat kritiek; het zou te klein zijn en ongeschikt om kunst te bewaren.

Lange tijd werd er ook gesproken over de Ninoofsepoort als mogelijke locatie voor een museum. Maar volgens Vervoort genoot Citroën al lang de voorkeur, wegens het emblematische gebouw en de goede verbindingen met het openbaar vervoer. "Maar we vergeten de Ninoofsepoort niet, het blijft een zeer interessante site voor een ander project", zei hij op een persconferentie.

Vervoort ziet naast de collectie van de KMSK ook plaats voor privécollecties en stukken uit de kunstverzamelingen van Belfius of Belgacom.

Citroën zelf zou verhuizen naar een ander gebouw in de buurt van Thurn & Taxis.

Verhuis naar Vanderborght gaat door
De Brusselse regering staat echter niet alleen in dit dossier. De KMSK is een federale instelling en dus moet ook dat niveau het licht op groen zetten. Nog belangrijker: ook de financiering zal voor een groot deel uit die hoek moeten komen.

Bevoegd staatssecretaris Philippe Courard (PS) spreekt alvast van positief nieuws. "We zijn altijd uitgegaan van een oplossing op korte termijn in het Vanderborghtgebouw, en een duurzamere oplossing", zegt zijn woordvoerder Waut Es. "En die is er nu dus ook."

Het is echter nog niet duidelijk wanneer de werkzaamheden aan het Vanderborghtgebouw, waarvan de kosten op 7 miljoen euro worden geraamd, kunnen starten. Het is dus mogelijk dat de kunstwerken er uiteindelijk maar heel kort zullen verblijven. "Maar dat kan geen kwaad. Het Vanderborghtgebouw kan dan een andere bestemming krijgen, ook als museum", zegt hij.

'Brussel naar hoger niveau'
Brusselse kunstliefhebbers, waaronder SP.A-politica Yamila Idrissi, ijverden al langer voor een dergelijk project onder de noemer Museum aan het Kanaal. Daarbij werd vooral naar de Ninoofsepoort gekeken als locatie.

Toch is Idrissi opgetogen over de beslissing. "Ik ben heel blij met de expliciete keuze van de regering voor de Brusselse kanaalzone. Het is een zone in volle verandering, die met de komst van het museum zich volop zal kunnen ontwikkelen en zo mee Brussel kan optillen tot een hoger niveau”, zegt ze. Ze vraagt dat de regering nu een wedstrijd uitschrijft voor de omvorming van het gebouw."

De zogenoemde Citroënkathedraal werd gebouwd in de jaren ’30 en opende in 1934 de deuren. Het was toen de grootste garage van Europa.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni