Brussel kiest: jongeren over de troeven van Brussel

© BRUZZ
27/05/2024

In aanloop naar de verkiezingen nodigt radiopresentator Gunnar elke week jongeren uit voor een panelgesprek, over hoe zij kijken naar de Brusselse politiek. Clovis (17), Grim (18), Eedris (17), Maria (24), Andreas (18) en Mette (17) gaan dit jaar voor de eerste keer stemmen. Ze debatteren over verschillende stellingen rond het wekelijkse verkiezingsthema van BRUZZ. Deze week hebben ze het over de troeven van de stad.

Stelling 1: 'Culturele evenementen zoals concerten en musea zijn te duur voor studenten.'

Musea zijn volgens het jongerenpanel op prijsvlak vaak wel toegankelijk voor studenten, de drempel ligt vooral bij voorstellingen en concerten. "Ikzelf studeer theater en zulke voorstellingen zijn vaak echt heel duur. Soms is de prijs voor mij een reden om niet te gaan", vertelt Andreas.

Alternatieven zoals de museumpas of abonnementen zijn er wel voor studenten, maar volgens Mette zijn die niet voor iedereen ideaal: "Er zijn heel veel mogelijkheden, maar die passen en abonnementen zijn vooral handig voor mensen die vaak gaan. Er blijft een drempel voor mensen die af en toe een tentoonstelling of voorstelling zouden willen bezoeken."

Stelling 2: 'Er worden te weinig culturele activiteiten georganiseerd in Brussel.'

Clovis koos de tweede stelling over de culturele activiteiten in Brussel.

Clovis vertelt dat hij tijdens schooluitstappen graag meer zou leren over cultuur in Brussel: "Bij geschiedenis leren we veel over de Tweede Wereldoorlog, maar niets over onze eigen stad", klinkt het.

Mette en Andreas studeren aan een kunsthumaniora en doen daardoor vaak culturele uitstappen. "Vrienden die op andere scholen zitten, gaan heel weinig weg. Het wordt onderschat wat een uitstap eigenlijk kan doen. Want je leert niet alleen bij over de inhoud van het museum, je leert ook in groep samen naar buiten te gaan en je komt op plekken die je anders misschien niet zou bezoeken", vertelt Mette.

Stelling 3: 'Er wordt op school genoeg ingezet om iedereen gelijke kansen te geven.'

De jongeren debatteren over de derde stelling.

Maria gaf in een van de vorige panelgesprekken al aan dat ze met discriminatie te maken kreeg in het onderwijs. "Meer geloof hebben in elke leerlingen zou al heel veel doen", vertelt ze. Het verhaal van Maria wordt ook (h)erkend door de rest van het jongerenpanel. "Ik merk dat het afhangt van vak tot vak, van leerkracht tot leerkracht. Vooroordelen blijven een rol spelen", vertelt Mette.

Ook over het lerarentekort heeft het panel veel te zeggen: "Bij sommige leerkrachten zijn er hele grote verschillen op vlak van stress en goesting om voor een klas te staan. Dat laatste mis ik bij sommige leerkrachten echt", zegt Mette. Daar is Maria het niet helemaal mee eens: "Ik vind ook dat er veel onbeleefde leerlingen zijn die de leerkrachten zot maken. Ik zou nooit een leerkracht kunnen zijn, echt chapeau."

Stelling 4: 'We krijgen op school genoeg informatie over de verkiezingen.'

De jongeren debatteren over de vierde en laatste stelling.

Ook over deze stelling is het panel van mening dat het afhangt van school tot school. "Ik merk bij heel veel mensen dat zij geen zin hebben om te stemmmen. En vooral het belang van stemmen amper beseffen", vertelt Mette.

Clovis vertelt dat er op zijn school weinig tot nooit over politiek wordt gesproken: "Ik haal informatie over de verkiezingen vooral vanop tv, sociale media of door er met vrienden over te praten. Maar op school heb ik er nog niets over geleerd."

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni