1773 Annelies Verbeke

Short and Sweet: Annelies Verbeke staat onverkort achter het korte verhaal

Michaël Bellon
© BRUZZ
28/10/2021

Met ‘Short and Sweet’ betuigt Passa Porta zijn liefde voor gebald proza. Op het programma: Maxim Osipov, Annet Schaap, Joke Van Caesbroeck en patroonheilige van het korte verhaal Annelies Verbeke.

De titel van Passa Porta's jaarlijkse avond in het teken van het korte verhaal is verlengd, van 'Kort' tot 'Short and Sweet'. Op het programma: gebald proza van drie vrouwen en een Rus. Maxim Osipov moet dan wel de Rus zijn. Hij die Nobelprijs-winnares Svetlana Aleksijevitsj tot zijn fans mag rekenen, beschrijft in zijn recente verhalenbundel De wereld is niet stuk te krijgen een hedendaags Rusland in mindere vorm. De vrouwen zijn dan: de internationaal gelauwerde Annet Schaap, die met De meisjes een bundel sprookjesbewerkingen afleverde, Joke Van Caes­broeck, die met haar zeer korte verhalen wekelijks de lezers van De Standaard destabiliseert, en Annelies Verbeke, die zeker na haar nieuwe, bejubelde verhalenbundel Treinen en kamers door Passa Porta de patroonheilige van het korte verhaal wordt genoemd.

“Ik houd in ieder geval als schrijver en als lezer ontzettend van korte verhalen. Ze vragen soms wat meer van de lezer, omdat die minder biografische gegevens over de personages krijgt aangereikt en zelf snel moet uitzoeken wat er aan de hand is in de wereld waar zij in stapt. Maar de leeservaring is meestal intens.”

Ik houd als schrijver én als lezer ontzettend van korte verhalen. Ze vragen soms wat meer van je, maar de leeservaring is meestal heel intens

Annelies Verbeke

Verbeke breekt vooral een lans voor verhalenbundels. “Als ik er zelf een schrijf, is dat echt een geheel. Elk verhaal staat om een reden in die bundel. Er is een overkoepelend thema, personages keren terug en er zit een patroon in de manier waarop de verhalen bij elkaar horen. Voor Treinen en kamers heb ik klassieken uit de literatuurgeschiedenis als aanknopingspunt gebruikt. Terugkerende thema's zijn zorg, creatie en vernieuwing, beweging en stilstand, en het gaat opnieuw om vijftien verhalen, waarvan het achtste de kern en een omslagpunt vormt.”

Dat literaire prijzen, media en lezers bij ons minder snel naar verhalenbundels dan naar romans grijpen is geweten, maar het is niet overal zo. Verbeke: “In 2012 heb ik samen met Sanneke van Hassel de internationale bloemlezing met hedendaagse korte verhalen Naar de stad samengesteld, en we merkten dat de status en de verkoop van bundels niet overal lager ligt. In Japan gaan de grootste prijzen naar verhalen, in het Midden-Oosten is het genre populair en ook in landen als Bulgarije, Ierland en Turkije heb je een sterke traditie. Helaas zijn de wetten van de markt hier desastreus. Onbekend is onbemind, en wat minder goed verkoopt, krijgt ook via literaire prijzen en in de pers minder aandacht.”

SHORT AND SWEET
29/10, 20.00, Passa Porta, www.passaporta.be

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni