© Facebook | Twee parkieten en een witte duif die bij zijn retrospectieve in Brussel hoorden, werden na een maand weggehaald.

Twee parkieten en een witte duif die bij de Raveel-retrospectieve in Brussel hoorden, werden na een maand weggehaald. "Hij had wellicht nooit voor ogen om ze drie maanden op te sluiten."

Aan het werk Neerhof met levende duif van Roger Raveel uit 1963, dat momenteel tentoongesteld wordt in de gelijknamige retrospectieve in de Bozar, haakte tot vorige week een kooi met een duif in. Het is een pronkstuk van de retrospectieve, net als Het verschrikkelijke mooie leven, waar twee kanaries bijhoren. Maar eind vorige week werden de dieren verwijderd. Dat schrijft De Standaard maandag. Er hangt nu een sorry-bordje: "Uit praktische overwegingen is het niet mogelijk de werken voor de ­hele duur van de tentoonstelling met levende vogels te presenteren."

Nochtans werden alle voorzorgen genomen om het oorspronkelijke idee van de kunstenaar te respecteren. En dat onder begeleiding van een dierenarts en met advies van de Brusselse dienst Dierenwelzijn. Maar het bleek niet vol te houden, zegt woordvoerder Leen Daems aan De Standaard. "Dit was puur een pragmatische afweging. Voederen, monitoring, het wisselen van de dieren: de goede zorgen voor de vogels vergden veel extra werk."

Er waren bovendien ook bezoekers die zich bezorgd of geërgerd uitlieten over mogelijke stress bij de dieren. Dat klinkt volgens directeur van het Roger Raveel Museum Melanie Deboutte bekend in de oren. "Al in 1963 was er ophef bij de eerste presentatie van het werk in Gent", laat ze optekenen in De Standaard. "Raveel liet het toen weghalen, omdat het geen behoorlijke plaats had gekregen."

"Je moet dit ook relativeren. Duiven komen en gaan: Raveel had wellicht nooit voor ogen om ze drie maanden op te sluiten in een ­museumzaal zonder daglicht", aldus Tim Wouters, die de Raveel-duiven verzorgde nog in De Standaard.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni