Expo L’art de rien in CENTRALE: een gerecycleerd kabinet van curiositeiten

© BRUZZ
22/11/2023

Van 23 november tot 17 maart 2024 presenteert kunstencentrum de CENTRALE, in het centrum van Brussel, L’art de rien, een expo die alledaagse voorwerpen tot kunst verheft met een scheut gevatte humor. Van tuinslangplanten tot kleurrijke pop-upcollages en radiatorsofa’s: in je rommelige garage schuilt misschien meer kunst dan je denkt.

“Via kunstwerken krijgen kroonkurken, maar ook oude kranten, tuinslangen en eierkartons hier opnieuw waardering", vertelt curator François de Coninck, die samen met BRUZZ de opmerkelijkste kunstwerken bespreekt. "De titel van de expo betekent in feite de kunst van het bijna niets. Er is namelijk altijd iets, maar je moet het kunnen zien." En het is net dat talent om te kunnen zien dat het zeventigtal kunstenaars die in L’art de rien worden geëxposeerd, hoofdzakelijk Brusselaars, met elkaar gemeen hebben.

Al snel wordt duidelijk dat het recycleren van rommel een breed scala aan kunstartefacten kan opleveren: van enorme folieconstructies, Game of Thrones-achtige stoelen uit oud bestek, tot houten standbeelden en knipselwerken.

e451b3d2-expo-3.jpg
© CENTRALE

Tegenstrijdigheden en surrealisme zijn thema's die daarbij vaak terugkomen. Zo zien we een elegante lipstick in de vorm van een betonboor en een kantwerkje van een kerncentrale.

Ook de expositieruimte zelf staat in fel contrast met de werken die er hangen. “We kozen er bewust voor om de tegenstelling te bewaren tussen de kunst 'van bijna niets' en de imposante, witte ruimtes van de CENTRALE”, legt de Coninck uit. “Daarnaast is de ruimte verder wel zo minimaal mogelijk georganiseerd om het allemaal luchtig te houden en de werken voor zich te laten spreken."

Geen bordjes met ellenlange teksten dus, maar slechts hier en daar een prikkelende titel. "Hedendaagse kunst is vaak nog te elitair, maar wie hier binnen komt, heeft geen voorkennis of ervaring nodig. De technieken en gebruikte materialen volstaan voor eender wie om te voelen wat de werken betekenen.”

Potloodslijpsel

Onder meer het gebruik van nostalgische elementen die voor iedereen tot de verbeelding spreken, helpt daarbij. We passeren werken met verfborstels, klavertjes 4, mandarijnenschillen, knikkers en potloodslijpsel.

Daarnaast is het ook niet toevallig dat de Coninck ervoor koos om humor te gebruiken als rode draad. “Geestigheid werkt als een soort massage van het brein en zorgt dat er energie vrijkomt", zegt hij. Ondertussen passeren we langs een versie van het schilderij L'Origine Du Monde waar over de naakte vrouw een kanten slip is genaaid. Ook woordgrapjes in de titels of op het werk zelf zijn vaste prik.

L’art de rien schrikt er niet voor terug om op die manier ook lastige thema's aan te snijden zoals koloniaal erfgoed, milieu, kapitalisme en de vraag wat kunst is. "Een werk dat doet glimlachen, haalt onze indrukken overhoop en zorgt ervoor dat we ons openstellen. Ik wilde een tentoonstelling maken die tot nadenken stemt, maar wel zo toegankelijk mogelijk is en een ander beeld nalaat van de hedendaagse kunst."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie