Arthousefilmhuizen lanceren samen bioscoopabonnement

Sara De Sloover
© BRUZZ
19/02/2022

| Cinema Vendôme.

Ergens tussen midden april en begin mei lanceren de vijf Brusselse arthousebioscopen Cinéma Galeries, Aventure, Vendôme, Palace en Kinograph samen een bioscoopabonnement, zegt Galeries-directeur Frédéric Cornet. Van dan af kunt u voor een bedrag van zowat 20 euro per maand onbeperkt die Brusselse arthousefilmhuizen bezoeken. Een jaar later moet de pas ook in de rest van België te gebruiken zijn.

De vijf arthousebioscopen lanceerden begin december een bevraging bij Brusselaars om naar het enthousiasme voor een dergelijke pas te peilen. Meer dan 2.700 mensen vulden de enquête in, zegt Frédéric Cornet, directeur van Cinéma Galeries, die de andere bioscopen warm maakte voor een dergelijk abonnement.

De mosterd haalde Cornet in Nederland. Daar hebben intussen zowat 50.000 bioscoopliefhebbers een Cinevillepas, waarmee ze onbeperkt naar de normale voorstellingen in onafhankelijke filmhuizen kunnen. Uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam uit 2011 bleek dat de bezoekfrequentie verdubbelt zodra een pas wordt aangeschaft. De pas leidde bij de deelnemende bioscopen tot hogere bezoekersaantallen en eveneens hogere inkomsten.

Uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam uit 2011 bleek dat de bezoekfrequentie verdubbelt zodra een pas wordt aangeschaft

En dat kunnen de Belgische collega's momenteel goed gebruiken. “Zeker de arthousebioscoop heeft zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis, en het was duidelijk dat we alleen samen de storm het hoofd konden bieden,” zegt Cornet.

20220216 1787 Cinema palace

| De arthousebioscoop heeft zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis. De onafhankelijke filmhuizen komen nu met een cinemapas om meer bezoekers te trekken.

Enthousiasme

Palace, Kinograph, Vendôme en Aventure waren meteen te vinden voor het idee om de arthousecinema te “valoriseren”. Van het netwerk Europa Cinemas kregen ze een subsidie om de invoering van een dergelijk filmabonnement te financieren.

De peiling naar interesse en voorwaarden bij de eigen bezoekers, studenten en het grote publiek leverde de afgelopen maanden dus zowat 2.700 antwoorden op. Het merendeel van de deelnemers was erg enthousiast.

“Negentig procent van onze bezoekers was te vinden voor het idee van een filmabonnement, maar ook zeventig procent van het grote publiek. Dat is veel meer dan wij verwacht hadden,” zegt Cornet. “Zowel bij de eigen bezoekers als bij het grote publiek is er een grote groep die zowel van Hollywoodfilms als kleinere, onafhankelijke films houdt. Ons businessplan werd zo onderschreven door het publiek.”

Cineville begon in 2009 als een lokaal Amsterdams initiatief vanuit studentenfilmhuis Kriterion, maar is intussen in onafhankelijke bioscopen in heel Nederland te gebruiken. Dat zouden de Brusselse initiatiefnemers een jaar na de lancering ook graag verwezenlijken in België.

“Studenten uit de buurt van Luik of Gent zouden dan in de week in Brussel naar de bioscoop kunnen, en in het weekend in hun eigen stad,” zegt Cornet.

Op iets langere termijn moeten de Belgische klanten ook in Nederland terechtkunnen. “Daarom zullen we dezelfde onderliggende technologie gebruiken als Cineville,” zegt Cornet. “Dan zullen pakweg mensen uit Luik ook in Maastricht kunnen gaan kijken, en omgekeerd. De afgelopen maanden hadden we in Brussel al veel Nederlandse bezoekers. Die kwamen hier naar de film omdat de bioscopen in Nederland gesloten waren.”

Cinematek

Maar in het eerste jaar focust de Belgische Cineville-tegenhanger zich nog louter op Brussel, om de kinderziekten uit het systeem te krijgen. Behalve de vijf deelnemers die nu al ingestapt zijn, is het mogelijk dat nog meer onafhankelijke Brusselse filmhuizen meedoen. Cornet droomt ervan dat ook het Belgische filmarchief Cinematek met zijn historische aanbod net als zijn Nederlandse tegenhanger zou aansluiten, maar dat is voorlopig nog geen concreet plan.

De naam van het nieuwe abonnement zullen de bioscopen binnenkort samen aankondigen op hun websites en sociale media, net als de exacte prijs. Die zal wellicht rond de 20 euro liggen, al is het precieze bedrag nog niet beslist. “57 procent van het grote publiek vond een prijs van 18 à 20 euro, het bedrag dat wij in ons hoofd hadden, een faire prijs. Ook onder jongeren was de steun groot.”

Een Nederlandse Cinevillepas kost momenteel 21 euro, of 17,5 euro voor iedereen jonger dan 30. Gebruikers gaan gemiddeld drie keer per maand naar de bioscoop.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Film, Cultuurnieuws, arthouse cinema, Cinema Galeries, Cinéma Vendôme, Cinema Palace, Cinema Aventure, kinograph, bioscoopabonnement

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni