Documentaire over vrouwen in EU-instellingen in de maak

© Nadine Van Loon / Cinecrowd
| Een beeld uit het materiaal voor de documentaire 'Notes from Brussels'

De Nederlandse Nadine van Loon werkt aan een documentaire over hoe vrouwen zich staande houden achter de schermen van de Europese politiek. Ze start woensdag met een crowdfunding voor de docu. Notes from Brussels zal een Duitse topambtenaar, een jonge Franse politiek medewerkster en een Poolse EU-journaliste volgen.

Na een carrière als onder meer parlementair medewerker bij een Europees parlementslid van de Nederlandse partij D66 en als EU-diplomate bij het Nederlandse ministerie voor Buitenlandse Zaken belandde Nadine van Loon (46) tien jaar geleden in een burn-out. Ze verliet de diplomatie en schoolde zich om tot filmmaker, voornamelijk voor tentoonstellingen.

In 2016 kwam ze met haar gezin weer naar Brussel terug, toen haar man er een job aangeboden kreeg. Door de terugkeer naar de Europese hoofdstad kwamen de herinneringen aan Van Loons eigen 'Europese periode' weer naar boven drijven. In haar documentairedebuut Notes from Brussels onderzoekt de regisseuse hoe drie vrouwen zich staande houden in de Europese bubbel, en de prijs die ze betalen voor het intense werkritme.

Keuzes maken

Op 6 januari start de crowdfunding voor de documentaire op het crowdfundingplatform voor films CineCrowd. Die zal 30 dagen lopen. “De meeste beelden zijn al geschoten, maar Nadine zoekt nog 16.000 euro om de monteur, soundontwerper en kleurbewerker te betalen”, zegt Anne Houwing, de directeur van Cinecrowd.

Nadine van Loon
Filmmaakster Nadine van Loon

“Net als Van Loon zijn de drie vrouwen die de documentaire volgt als twintiger naar Brussel gekomen om hun steentje bij te dragen aan een verenigd Europa”, zegt Houwing.

“Zij herkent zich in de worstelingen van de vrouwen, die in haar geval een burn-out hebben veroorzaakt. Ze vroeg zich af: wat zijn de consequenties voor hun persoonlijke leven? Nu ze als moeder van drie jongens weer naar Brussel is teruggekeerd, vraagt de filmmaker zich af: wat is de prijs van haar eigen keuze om deze werkomgeving te verlaten, tegenover de keuze van de hoofdpersonages om te blijven?”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?