Gekleurde herinneringen aan hartstocht

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
05/04/2011
Tussen oktober 2010 en december 2012 brengt Cinematek zes digitaal gerestaureerde films van André Delvaux uit op dvd. Het imposante 'L'oeuvre au noir' beet de spits af en bewees meteen dat het werk van de vader van de moderne Belgische film staat als een huis. Nummer twee in het digitaliseringsproject is Benvenuta.

De nationale pers was niet mals voor het speelfilmdebuut van André Delvaux (1926-2002), een verfilming van Johan Daisnes roman De man die zijn haar kort liet knippen. De ogen gingen hier pas open nadat Frankrijk zijn grote talent erkende. België heeft Delvaux niet op de filmkaart gezet. Delvaux heeft België als filmland op de kaart gezet. Om te bewijzen hoe internationaal gewaardeerd hij wel was, verwijst men vaak naar Benvenuta. Fanny Ardant en Vittorio Gassman spelen twee van de vier hoofdrollen en dat waren begin jaren 1980 hele grote namen.

Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het niet écht sprankelt tussen Ardant en Gassman. Zowel de Truffaut-favoriete als de Dino Risi-favoriet zijn al beter voor de dag gekomen. Hetzelfde durven we over Benvenuta zelf schrijven: het is een van de bekendste films van Delvaux maar niet zijn beste. Tussen twee haakjes: alles wat hij gemaakt heeft de hemel in prijzen, getuigt van weinig respect. Dat betekent dat je hem niet ernstig neemt. Vooral de verhaalconstructie en de grote plek die de raamvertelling inneemt, komen gekunsteld over. In bourgeois, Franssprekend Gent zoekt een filmscenarist de schrijfster op van een jaren oude schandaalroman. Hij wil meer weten over de door haar beschreven tragische, passionele liefde tussen een concertpianiste en een oudere Italiaanse magistraat. Die felle, melodramatische romance krijgen we te zien, maar romantisering, herinneringen en de verbeelding vertroebelen de werkelijkheid. Inspiratie vond Delvaux bij een roman van Suzanne Lilar, een Gentse voor wie het Frans weinig geheimen had. Hoewel je bij momenten zou willen dat Delvaux het minder ver was gaan zoeken, vervelen doet Benvenuta niet. Aan zijn fraaie, elegante filmstijl kunnen velen vandaag nog steeds een voorbeeld nemen. Maar het meest van al verzoent de muziek je met de beelden. De Belg Frédéric Devreese componeerde illustere muziek en Delvaux maakt er zeer verstandig gebruik van. Wij kijken uit naar november, dan verschijnt Een vrouw tussen hond en wolf op dvd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film, Shop

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni