L'heure d'été Marseille laat deze zomer de filmprojectoren smelten

'Marius', naar een theaterstuk en scenario van Marcel Pagnol.

Tijdens de zomer verdiept Cinema Galeries zich traditioneel in het filmerfgoed van een wereldstad. Na onder meer Berlijn, Madrid, Rio en Seoel is het fiere Marseille aan de beurt. Allez boulègue !

L'heure d'été, zo heet het jaarlijkse binnen- en buitenfestival dat Cinema Galeries ophangt aan een internationale stad. Deze zomer wordt een van de oudste en vurigste steden van Frankrijk verkend: Marseille. Daar past zo vanzelfsprekend als pastis een Pagnol bij. Marcel Pagnol situeerde de illustere toneeltrilogie Marius, Fanny en César in de havenstad en zette die zelf om in scenario's voor films die tot het Franse collectieve geheugen zijn doorgedrongen.

In Marius (1931) dreigt het ondanks de grote liefde fout te lopen tussen Marius, de zoon van de norse uitbater van Le Bar de la Marine, en Fanny, de dochter van de visboer. Zij tracht hem jaloers te maken, hij hoort de lokroep van de zee. De binnenscènes zijn zichtbaar in een studio gedraaid, de buitenscènes laten het Vieux-Port van bijna honderd jaar geleden zien. De humor, het humanisme, de dialogen en het hartverscheurende verhaal maken er een tijdloze film van. Ook de vervolgen bekoorden. Pagnol regisseerde zelf César, de film die de trilogie zoeter dan een zonsondergang afsluit.

Op 20 juli wordt het openluchtzwembad Flow aan het kanaal in Anderlecht even een pop-upopenluchtbioscoop. Die avond wordt Stillwater vertoond, een Amerikaanse thriller van Oscar-winnaar Tom McCarthy. Matt Damon speelt een godvrezende, patriottische olie-arbeider die van Oklahoma naar Marseille reist om zijn van moord beschuldigde dochter bij te staan. Hij loopt hopeloos verloren in de temperamentvolle havenstad tot hij een actrice en alleenstaande moeder tegen het lijf loopt.

Op 26 juli moet u in Cultureghem (op de site van Abattoir in Anderlecht) zijn voor een gratis vertoning van Bonne mère van de getalenteerde actrice en regisseuse Hafsia Herzi. Zij portretteert een vijftigjarige vrouw uit de overbevolkte noordwijken van Marseille die zich dubbel plooit voor haar grote kinderen. Eentje zit achter de tralies. Denk aan een Ken Loach-film met een scheut Pagnol.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?