Offscreen Film Festival: 100 Years Nikkatsu

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
14/03/2013
“Een specialist entertainment-films kan alles, zelfs artistieke films. Woehaha.” “Films bekijken is tijdverlies. Zowel mijn films als die van een ander.” Ik herinner me mijn interview met Seijun Suzuki alsof het gisteren was. Hoe herinnert u zich Branded to Kill? “Niet. Ik ben alles vergeten.”

Je bent een vrijbuiter of je bent het niet. Branded to Kill (1967) brandt zich op het netvlies als je van wild en avontuurlijk houdt. Jim Jarmusch en Quentin Tarantino hebben hem nagebootst. Omschrijvingen zijn gedoemd om te mislukken maar om u een idee te geven: denk aan strak zwart-wit, meeslepende jazz, sarcasme dat je met haar en huid opvreet en een bijzonder inventieve huurmoordenaar die stapelgek is op de geur van gekookte rijst.

Wat in een scène gebeurt moet niet noodzakelijk zin hebben zolang het maar zinnenprikkelend is. De yakuza met bloederige en film noir-accenten lijkt aan een snelheid van honderd ideeën per minuut af te stevenen op een finaal gevecht maar Suzuki verkiest een surrealistischer verdwijnen in waanzin. Zijn werkgever kon er niet mee lachen en smeet Suzuki op straat. De geschiedenis gaf Nikkatsu ongelijk.

Nikkatsu is de oudste van de vijf grote Japanse filmstudio's en bestaat honderd jaar. Het festival Offscreen viert dat door enkele bijzondere films uit de catalogus te vertonen. Daar zijn nog twee andere films van Suzuki bij. Youth of the Beast (1963) is een visueel overdonderende, hallucinant kleurrijke afdaling in een brutale onderwereld vol gangsters, drugdealers en pooiers.

Wanhopig Japan
John Woo werkt aan een remake. Gate of Flesh moet u zien als u een (bijna neorealistisch) portret wil van het wanhopig Japan van na de Tweede Wereldoorlog. Of prostituees wil zien die elkaar naakt ondersteboven hangen en martelen als iemand het waagt geen geld te vraag voor seksuele diensten. Met Gate of Flesh loopt Suzuki voorop op de stroming die Nikkatsu berucht heeft gemaakt en de naam 'roman porno' meekreeg.

Een sterke terugval in het bioscoopbezoek in de jaren '70 overtuigt Nikkatsu om uitsluitend erotische films te produceren. Binnen dat kader kon een nieuwe lichting aan regisseurs experimenteren met vorm en stijl. Offscreen stelt ondermeer World of Geisha van Tatsumi Kumashiro voor: het verhaal van een jonge geisha die tegen alle regels zondigt door verliefd te worden op haar eerste klant. Geen idee of Secret Chronicle: She Beast Market van Noboru Tanaka een erotisch avant-garde meesterwerk zoals Offscreen beweert, maar ik ga het graag na.

16 > 24/3, Cinema Nova, Arenbergstraat 3, Brussel & Cinema Rits, A. Dansaertstraat 70, Brussel, www.offscreen.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni