Ars in Cathedrali: een orgie van orgels

De Brusselse organiste Cindy Castillo voert werken uit van Pierre Slinckx.

In de zomermaanden lopen het voorplein en de statige treden van de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal vaak vol met zonnekloppers. Toch is het binnen in de koelte van de gotische kolos even goed toeven. Al zeker op dinsdagavonden, wanneer Ars in Cathedrali er neerstrijkt. Voor de tiende editie van dat muziekfestival haalt de organisatie alles uit de orgelkast en mogen acht verschillende organisten lucht door de pijpen jagen.

Laat u niet vangen door de reputatie van de blazer, want het programma blijft absoluut niet hangen in Bach-fuga's of sacrale statigheid. Natuurlijk zijn er wel wat composities van Johann Sebastian en andere poederpruikendragers. Maar in lijn met het festivalthema 'Nieuw en oud' grasduinen de musici vooral in, tja, ouder en nieuwer repertoire. Zo krijgen componisten als Antonio Vivaldi, Heinrich Schütz, Matthias Weckmann en Dietrich Buxtehude, die de weg voor Bach plaveiden, elk hun moment de gloria in de kathedraal.

Dat er ook vandaag nog uitvoerig voor het instrument geschreven wordt, toont het festival met een brede graai uit modern repertoire: huisorganist Xavier Deprez viert zijn dertigjarige jubileum achter de speeltafel met eigen composities, waaronder de wereldpremière van zijn nieuwste creatie L'eau et le feu; de Brusselse organiste Cindy Castillo voert werken uit van Pierre Slinckx, een van de drijvende krachten achter de SMOG-avant-gardeconcerten; Nicolas De Troyer laat de loden pijpen samensmelten met koperblazers in stukken van Craig Philips; en Jan Hage houdt een muzikale wake voor de recent overleden minimalist Jan Welmers.

Kortom, een programma waarbij de windlade van het instrument de volledige muziekgeschiedenis uitademt.

ARS IN CATHEDRALI
12/7 > 30/8, elke dinsdag om 20.00 uur, Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal, www.cathedralisbruxellensis.be

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?