Interview

Dena Vahdani: ‘Als je niet loopt te kafferen, zijn mensen meer bereid te luisteren’

Michaël Bellon
© BRUZZ
13/12/2021

Wij van BRUZZ proberen Dena Vahdani weleens te claimen als huiscomedian. Maar de waarheid is dat de door en door Elsense stand-upcomedian, die haar moppen zowel in het Nederlands, het Frans, het Engels als het Farsi aan de vrouw kan brengen, tegenwoordig bijna overal komiek aan huis is.

Dena Vahdani

  • 30 jaar, geboren in Elsene
  • Is grafisch vormgever van opleiding, maar begon eind 2016 met stand-upcomedy
  • Won verschillende prijzen op humorfestivals in Franstalig België
  • Maakt ook columns voor BRUZZ (radio), podcasts voor RTBF, en heeft haar eigen talkshow Le Moment Dena op Pickx+
  • Nam dit jaar deel aan De slimste mens ter wereld
  • Haar avondvullende show Warrior Princess brengt ze zowel in het Nederlands als in het Frans

Dena Vahdani is laureaat van verschillende humorwedstrijden, maakt podcasts voor RTBF, heeft een eigen talkshow op Pickx+, en speelt haar show Dena Princesse Guerrière/Warrior Princess voor uitverkochte zalen. En sinds haar recente deelname aan De slimste mens ter wereld, waar ze het drie afleveringen uitzong, staat de telefoon van Vahdani helemaal niet meer stil. Dus kropen we rechtsreeks onder haar huid om te vragen hoe en waarom Dena doet wat ze doet. Zoals comedian worden, terwijl ze als kind zo serieus was, en vooral gefocust op goeie schoolresultaten.

Waren er in haar kindertijd dan helemaal geen aanwijzingen dat Dena tot haar recht kwam op een podium? “Toen mijn familie uiteindelijk begreep dat ik stand-up zou gaan doen, kwam het verhaal weer naar boven van toen ik op mijn achtste plots out of the blue de woonkamer binnenliep om onze oude, wijze, mooi geklede, zeer gerespecteerde en ook wat dikke nonkel die op bezoek was na te doen. Compleet met een dik kussen onder het hemd dat ik had aangetrokken, en met alle mimiek en woorden die hij altijd gebruikte. Eerst wachtte iedereen gespannen af, tot de nonkel zelf begon te huilen van het lachen en mijn moeder de camera bovenhaalde voor een filmpje dat back in de jaren 1990 al viraal is gegaan – binnen de familie wel, maar tot in Iran toe.”

Naar verluidt heeft Dena ook geestige ouders, maar zoals in veel families werd het verstand van de slimme dochter meer gestimuleerd dan de creatieve kant, waardoor het al vrij revolutionair was dat ze grafisch ontwerp ging studeren in plaats van geneeskunde of rechten. “Toen ik afgestudeerd was, had ik ook meteen een kantoorjob waarvoor ik niet hoefde te solliciteren. En die bleek perfect te combineren met de nieuwe roeping die ik had gevonden toen ik bij een ingangsexamen van de toneelschool te horen had gekregen dat ik voor comedy gemaakt was. Hoe meer stand-up ik deed, hoe meer ik besefte dat ik alleen dat wilde doen. Dus toen er een einde kwam aan de kantoorjob, voelde ik me heel vrij en zag ik dat als een teken dat ik me 200 procent in de comedy mocht gooien.”

Hilarisch en herkenbaar
Wanneer ze op het podium staat, heeft Dena het gelukzalige idee dat ze het dichtst komt bij wie ze in werkelijkheid is. “Dat is geen illusie, want ik ben daar ook mezelf en volledig gefocust op het moment, in plaats van op de inkopen die ik de dag erna nog moet doen. Dat kan ik iedereen aanraden: regelmatig iets doen wat je graag doet en dat op dat moment ook al je aandacht vraagt – of het nu lopen is, koken, of prentjes uit een magazine knippen.”

Wat Dena wellicht ook meekreeg van thuis is vertelkunst, talenkennis, taalgevoel, en een poëtisch vermogen dat wij onwetenden toch losweg durven te associëren met de Perzische cultuur in het thuisland van haar ouders. “Mijn ouders kijken inderdaad zonder dat ze dat met opzet doen op een heel eigen, originele manier naar de wereld. Het is moeilijk om uit te leggen, maar ik heb altijd al 'een manier gevonden om' mijn werkje voor school te maken, mijn dag te plannen, iets complex uit te leggen aan een vriendin, mijn weg te vinden… In comedy zijn die eigen invalshoeken belangrijk. Het gaat er daar dikwijls om herkenbare dingen op een andere manier te kunnen ervaren of vertellen.”

'Ook in de comedysector kan je een burn-out krijgen. Even afstand nemen kan je daarbij helpen'

Dena Vahdani

Vervolgens is het plezierig om daar goede respons op te krijgen. “Ik vind het leuk om te zien dat mensen mijn leven hilarisch of raar vinden en het toch herkennen. Uiteindelijk zijn we dus toch grotendeels hetzelfde, en kan het je toch lukken om je in de plaats te stellen van iemand die ver van jou staat. Daarom is mijn show ook vreedzaam. Als je wat chill bent in plaats van te kafferen, zijn mensen meer bereid te luisteren. Zo bestaat mijn publiek voor de helft uit heteromannen, terwijl ik ongerust was dat die niet zouden komen. Mensen uit de lgbtqia+-gemeenschap zullen sneller de soms nogal irritante dingen herkennen die ik vaak meemaak en te horen krijg. Maar door daarover te vertellen met humor en zonder verwijten, gaat er bij de hetero's ook een belletje rinkelen en ontstaat vanzelf begrip.”

Volle stadions
In Humo liet Vahdani vorige week weten dat een vol Koning Boudewijnstadion haar ambitie is. “Dat is mijn megalomane kantje. (Lacht) Maar er hangt geen poster van het Koning Boudewijnstadion boven mijn bed, hè. Alleen kan je als stand-upper ook in de valkuil trappen om minder hard te werken zodra je de truukjes denkt te kennen. Terwijl je net als in andere beroepen best blijft oefenen, schrijven, bijleren en contact houden met jongere comedians.”

Dena heeft dan ook haar vriendin nodig om af en toe eens even vrijaf te nemen van al die comedy in haar kop. “'Stand-up is een deel van je leven, maar je leven bestaat ook uit zoveel andere mooie delen,' zei zij, en ze heeft gelijk. Ook in onze sector kan je een burn-out krijgen. En even afstand nemen kan je juist de mental space geven om het nadien nog beter te doen.”

WARRIOR PRINCESS
14/12, 20.00, Kings of Comedy Club, www.kocc.be

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni