Weet u wat te verwachten van een beeldverhaal dat je meeneemt naar een luchtmachtbasis tijdens de onafhankelijkheidsoorlog van de staat Israël in 1948? Met plezier schroeven we de verwachtingen wat aan: met de one shot Mezek schieten zowel scenarist Yann als tekenaar André Juillard recht in de roos.

Mezekis op maat gesneden van Steven Spielberg. De historische achtergrond, het geheim van het hoofdpersonage, de combinatie van dramatische luchtgevechten en romantische verwikkelingen, conflicten tussen de belangen van een volk of een land en de belangen van de individuen, maar ook de complexe psychologie en de intense tragiek zijn gesneden koek voor de Amerikaanse regisseur die zijn hart aan Kuifje verloor. Yann (Samber, Pin-up...) dist hier een fascinerend stukje geschiedenis op en verwerkt het in een verhaal met hoogoplopend drama en gebeurtenissen met een hevige impact. Aan de onafhankelijkheidsverklaring van de staat Israël in mei 1948 gaat een politiek complexe oorlog vooraf. Mezek maakt je onder andere vertrouwd met de verschillen tussen de Haganah-militie en Irgoen, de militie van de revisionistische zionisten. Het hoofdpersonage is een van de buitenlanders die Israël inhuurde om samen met de Joodse idealisten met de gammele Messerschmitt uit Tsjecho-Slowakije te vliegen. De academische tekenstijl van André Juillard remt het verhaal soms wat af, maar hier werkt zijn realistische klare lijn formidabel goed. De vliegtuigen en de vrouwen die rond piloot Björn cirkelen, inspireren hem tot puntgaaf werk. Zijn zin voor overzicht, eenvoud en harmonie is het perfecte tegengewicht voor het grote drama. Geen wonder dat Le Lombard ook een making-of van Mezek publiceert en dat Galerie Champaka een verkoopstentoonstelling rond Mezek opzet.

29/4 > 22/5, Galerie Champaka

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws, Shop

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni