Aantal bezoekers handelswijken neemt toe

Steven Vandenbergh
© Brussel Deze Week
07/12/2010
De voetgangersstromen in de belangrijkste handelswijken ontwikkelen volgens Atrium ‘eerder positief’. Toch is er nog werk aan de winkel. Vooral in Sint-Gillis en Molenbeek is er een toename. De Nieuwstraat blijft nummer één, voor de Elsensesteenweg.

De bekendste handelswijken in het Brusselse gewest krijgen samen elke dag enkele honderdduizenden bezoekers te verwerken. Zopas bekeek Atrium, de gewestelijke vzw die de lokale handel moet stimuleren, de evolutie van de voetgangersstromen van de laatste vier, vijf jaar in de belangrijkste handelsaders. Wat zijn de vaststellingen? Volgens Atrium neemt het aantal bezoekers in bijna alle handelswijken toe. In de ene wijk ontwikkelt de voetgangersstroom zich wel sneller of in ruimere aantallen dan bij de andere. Zeker in Sint-Jans-Molenbeek en Sint-Gillis neemt het aantal passanten toe. Daarnaast zijn het niet altijd de belangrijkste straten die meer bezoekers krijgen, zegt Pierre-Yves Bolus, sinds tien jaar directeur van Atrium. "Ook secundaire straten zoals de Schildknaapstraat (+ 17 procent) en de Kleerkopersstraat (+ 20) in het centrum profiteren van de dynamiek van de wijk."

Tegenover die 'eerder positieve' ontwikkeling staat een beperkt aantal wijken waarvan het bezoekersaantal stabiel blijft of daalt. Als voorbeeld haalt Bolus de Sint-Bonifaaswijk in Elsene aan: min 7,7 procent. "Over zulke wijken moeten we waken, en zo nodig moeten we preventieve maatregelen nemen. We kunnen als organisatie de handelaars helpen om handelswijken commercieel interessanter, meer divers en aantrekkelijker te maken. Uiteindelijk is een klant ontrouw. Zijn interesse winnen kan onder meer door nieuwe concepten te bedenken."

Mei, juni, september
De Nieuwstraat blijft koploper in bezoekersaantallen: ruim zestien miljoen klanten per jaar, 52.000 dagelijks. Daarop volgt de Elsensesteenweg, met 31.000 per dag een sterke publiekstrekker. Het succes van de nummers drie en vier, respectievelijk Anspachlaan en Kleerkopersstraat, kan volgens Atrium niet los gezien worden van de opening van het Anspach Center. De vijfde drukstbezochte handelsader is de Brabantstraat in Schaarbeek: 7,4 miljoen bezoekers per jaar.

Ten slotte nog een woordje over de methode van de telling. Sinds 2006 turven Atrium-stewards, bijgestaan door enkele externe enquêteurs, in mei, juni en september de voorbijgangers in de belangrijkste handelsstraten. De telling van een wijk gebeurt altijd in dezelfde week van het jaar. Concreet telt Atrium een winkelweek lang tussen 10 en 19 uur een deel van de passanten. Van die cijfers wordt een extrapolatie gemaakt. De tellingen geven een idee van de commerciële vitaliteit en de aantrekkingskracht van een straat. Een geïnteresseerde kan zo de mogelijkheden van een handels-locatie beter inschatten.

Atrium heeft 110 werknemers, verspreid over zeventien vestigingen in de wijken. Het jaarlijks budget van zes miljoen euro haalt het bij het Brussels Gewest, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (Efro) en in mindere mate bij de Brusselse gemeenten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni