actiris_gregor_chapelle_directeur_generaal_1380_979px_c_actiris.jpg

| Vorig jaar dienden 456 werkzoekenden klacht in. Een jaar eerder waren dat er 397, in 2015 bedroeg het aantal 310 dossiers.

In 2017 kreeg Actiris, de Brusselse arbeidsbemiddelingsdienst, 456 klachten te verwerken. Dat is een stijging van 12 procent in vergelijking met het jaar voordien. In 2006 registreerde Actiris amper 50 misnoegde werkzoekenden.

Jaarlijks doen zo'n 150.000 Brusselaars een beroep op Actiris. Met succes, want in vier jaar tijd nam het aantal werklozen met 20.000 af. Toch neemt de onvrede jaar na jaar toe, zo blijkt uit cijfers die La Capitale kon inkijken. Sinds 2006 is het aantal klachten bijna vertienvoudigd.

In 2017 legden 456 mensen klacht neer bij Actiris, sinds kort gevestigd aan Madou. Dat zijn er 59 meer dan in 2016 en 146 meer dan in 2015. "Die stijging is moeilijk te verklaren. Ligt dat aan de veranderingen op het werkveld of de werking van onze diensten? Misschien ligt de verklaring wel bij de uitbreiding van Actiris. De laatste jaren bieden we meer diensten aan en is onze aanwezigheid in de publieke sector vergroot", zegt woordvoerder Jan Gatz.

Met een vierde van de ruim 450 klachten hield Actiris geen rekening. "Gewoon omdat we door een gebrek aan informatie niet konden uitmaken of de klacht wel aan Actiris gericht was", aldus Gatz, die het dan vooral heeft over klachten omtrent ontslagen.

De Brusselse arbeidsbemiddelaar ging bij een vijfde van de klachten ook (deels) effectief in de fout, oordeelde Actiris. "Voor 78 procent van de klachten waren wij dus niet verantwoordelijk", aldus Gatz. "Maar we blijven mensen wel aanmoedigen om hun beklag te doen. Wij kunnen daardoor onze dienstlevering blijven verbeteren."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Economie, Samenleving, Actiris, Werklozen

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni