© Brussels Airlines
De situatie van Brussels Airlines is onhoudbaar. Dat bevestigt Brussels Airport. De voorzitter van de raad van bestuur van de luchtvaartmaatschappij, Etienne Davignon, klopte eerder met dezelfde boodschap aan bij de federale regering. Concurrent Ryanair kan zijn personeel uitbetalen aan gunstigere Ierse voorwaarden en krijgt steun van de Waalse overheid.

Het kernkabinet van de regering-Di Rupo heeft zich dinsdagavond gebogen over de penibele toestand waarin de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zich bevindt. De hoge olieprijs en de loodzware concurrentie van lagekostenmaatschappij Ryanair knijpen het bedrijf langzaam dood. Dat meldt De Tijd.

Volgens Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van de luchtvaartmaatschappij, is de situatie inderdaad moeilijk. Brussels Airlines boekte in 2011 een verlies van ruim 80 miljoen euro. "Ons budget voor dit jaar gaat uit van een verlies van 60 miljoen euro. Maar als er niets verandert, is dat niet meer haalbaar," waarschuwt Davignon.

Gunstregime
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) bestudeert de mogelijkheid om een fiscaal gunstregime voor stewards en piloten te creëren. De vraag is of Europa dat zal aanvaarden. Volgens minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) past de vraag van Brussels Airlines naar een gunsttarief voor cabinepersoneel in het aangekondigde debat over de concurrentiekracht van de bedrijven. De vicepremier sluit niet uit dat er maatregelen komen voor de luchtvaartsector.

In de loop van woensdag meldde Davignon dat Brussels Airlines niet gevraagd heeft om staatssteun. "Wij hebben enkel de aandacht van de overheid gevestigd op een bijzondere situatie."

Concurrentievervalsing
Volgens Davignon is Brussels Airlines het slachtoffer van een beslissing van de Europese Commissie waardoor werknemers van luchtvaartmaatschappijen hun taksen en sociale lasten kunnen betalen in het land waar het bedrijf zijn zetel heeft. Daardoor kan Ryanair zijn personeel uitbetalen tegen Ierse voorwaarden. Die zijn veel gunstiger dan de Belgische. Andere maatschappij hebben hun zetel in Zwitserland of India.

Zowel Brussels Airport als Brussels Airlines lobbyen daarnaast al jaren tegen de subsidiepolitiek van de Waalse overheid voor Charleroi. "De Waalse regering geeft per passagier op de luchthaven van Charleroi 15 euro. Dat is concurrentieverstorend," aldus luchthavenwoordvoerder Jan Van der Cruysse. Brussels Airport en Brussels Airlines vragen een eerlijk speelveld voor de sector.

'Personeel niet uitwringen'
De vakbonden vrezen ondertussen niet besparingen. "Er moet iets gebeuren bij Brussels Airlines, maar het kan niet de bedoeling zijn het personeel tot de laatste centiem uit te wringen," Marijke Persoone van de christelijke bediendevakbond LBC. "Het personeel werkt heel hard, nu nog beknibbelen op de rusttijden is moordend."

Persoone laakt ook de praktijken van de lagekostenmaatschappijen. Ryanair werkt onder Iers recht, vestigt zich volgens Persoone in regio's met hoge werkloosheid om vervolgens de overheden te chanteren. "Dat is dodend voor andere maatschappijen," zegt ze.

De vakbond wil via een interkabinettenwerkgroep samen met de sociale partners overleg opstarten over de luchtvaart in België.

Bij Brussels Airlines werken 3.000 mensen. Het bedrijf is de grootste klant van Brussels Airport, de uitbater van de luchthaven.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni