Brussels Airlines betaalt staatssteun nog dit jaar volledig terug

© Brussels Airlines
Updated: 27-10-2022 - 08:07

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zal de 290 miljoen euro steun die ze kreeg van de Belgische staat om de coronacrisis te kunnen overleven, tegen eind dit jaar volledig terugbetalen. Dat heeft Lufthansa, de Duitse moedergroep van Brussels Airlines, donderdag aangekondigd bij de publicatie van de derdekwartaalresultaten.

De terugbetaling is mogelijk "door een sterke stijging van de vraag, een goede ontwikkeling van de liquiditiet en de financiƫle steun van Lufthansa", klinkt het in een persbericht van de Duitse luchtvaartgroep.

De federale regering had de staatssteun in juli 2020 toegezegd, omdat de coronacrisis Brussels Airlines, dat voordien al in slechte papieren verkeerde en volop in herstructurering zat, helemaal dreigde om te gooien. De lening moest ten laatste eind 2026 terugbetaald zijn, maar dat zal dus vier jaar eerder gebeuren.

Ook de staatssteun die zustermaatschappij Austrian Airlines kreeg (210 miljoen euro) zal nog dit jaar worden terugbetaald. Daarmee zal Lufthansa alle steun die het van overheden kreeg tijdens de coronacrisis, terugbetaald hebben. In Duitsland en Zwitserland werden de schulden aan de staat eerder al afgelost.

Recordwinst

Brussels Airlines zag tijdens de zomer, traditioneel de beste periode voor luchtvaartmaatschappijen, het zakenreizen aantrekken en het toerisme verder herstellen. De maatschappij vervoerde 2,28 miljoen passagiers, de helft meer dan een jaar eerder, en de omzet kwam uit op 436 miljoen euro. De aangepaste operationele winst of 'adjusted ebit' bedroeg 51 miljoen euro, "het beste kwartaalresultaat in de 20-jarige geschiedenis van Brussels Airlines", aldus de maatschappij in een persbericht.

"Ons bedrijf heeft laten zien dat het winstgevend kan vliegen, zelfs in de huidige uitdagende economische realiteit", zegt financieel directeur Nina Oewerdieck. Ze voegt toe dat die recordwinst niet zal volstaan om over het hele jaar 2022 uit de rode cijfers te raken. De winst is onvoldoende om de eerste jaarhelft, waarin de omikronvariant van het coronavirus en de hoge energieprijzen de maatschappij nog stevig in het rood duwden, te compenseren. Maar in 2023 hoopt Brussels Airlines wel winstgevend te kunnen zijn op jaarbasis.

Extra vliegtuigen

De maatschappij wil ook groeien, met onder meer vier extra middellangeafstandsvliegtuigen. Dat zal ook meer banen opleveren, maar de details moeten nog worden uitgewerkt. De maatschappij geeft nog mee dat ze met de extra toestellen "de operaties naar de buurlanden zal uitbreiden en haar Europese point-to-point en feeder netwerk zal optimaliseren".

Met de extra vliegtuigen zal de vloot in de zomer van 2023 bestaan uit 45 vliegtuigen (36 middellangeafstands- en 9 langeafstandstoestellen).

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?