Brusselse hotels en musea over drukke krokusvakantie: 'Onze manier van actie voeren'

© PhotoNews
| Het luxueuze vijfsterrenhotel Steigenberger Wiltchers' Grand Hotel is al volgeboekt.

Verschillende acties moeten komende week weer meer publiek naar de Brusselse hotels en musea lokken. Beide sectoren zien al volop boekingen binnenlopen, al blijft de drukte relatief. "Onder de huidige maatregelen kunnen we veel minder mensen ontvangen."

De Brusselse hotels slaan hun deuren vanaf vrijdag wagenwijd open met hun actie Knuffelcontact. De Brusselse musea hebben met Krokuskriebels van de Gezinsbond ook een speciaal initiatief om meer gasten te verwelkomen. En de twee initiatieven zouden elkaar zomaar eens kunnen versterken. Wordt de krokusvakantie een eerste lichtpuntje na bijna een jaar duisternis voor de toeristische sector? "We zijn blij met alle aandacht en vragen," toont Rodolphe Van Weyenbergh van de Brussels Hotel Association (BHA) zichzelf tevreden. "Maar of het echt een succes wordt, durf ik nog niet te zeggen."

Hoe dan ook zien zowel de hotels als de musea een stevige toename van het aantal reservaties. Exacte cijfers kunnen de BHA en Brussels Museums niet geven, maar het gaat de goede kant op. "Een aantal musea doet het heel goed," zegt Pieter Vandergheynst van Brussels Museums. Zo zijn in het Museum van Natuurwetenschappen al zo goed als alle tijdslots volgeboekt. "Met name de musea met tijdelijke expo's en zij die gericht zijn op families of kinderen. Andere musea, die zich op het traditionele toeristische publiek richten, hebben meer moeite."

Doordat de Brusselse hotels die laatste groep van, weliswaar binnenlandse, toeristen weer terug de stad in proberen te lokken, kunnen ook de musea die zich op hen richten de komende weken mogelijk wat meer bezoekers verwelkomen. "Zo'n actie zou zeker een impact kunnen hebben," aldus Vandergheynst. "Maar het feit dat het vakantie is volgende week, zal ook zijn rol spelen. De kerstvakantie was ook heel goed voor ons."

Relatief

"Heel goed" in de huidige context betekent in pre-coronacontext echter nog altijd "heel slecht". Ook in de succesvolle maand december trokken de Brusselse musea 50 procent minder bezoekers dan een jaar eerder. Vandergheynst: "Onder de huidige maatregelen kunnen we nu eenmaal veel minder mensen ontvangen. Al hebben we wel het geluk dat er weinig concurrentie is van andere culturele activiteiten." De meeste daarvan kunnen immers nog niet doorgaan.

Dezelfde kanttekening moet geplaatst worden bij de actie van de hotels. Ook daar stromen de reserveringen en vragen voor de komende twee weken vlot binnen. Bepaalde hotels, zoals het Steigenberger, zijn al volzet. "Maar het is ons niet te doen om winst te maken," aldus Van Weyenbergh. "Dat lukt ook niet aan deze prijzen. Dit is vooral onze manier om de contacten tussen de hotelsector en het publiek aan te halen. Zie dit als onze manier van actie voeren. In plaats van te gaan betogen op straat, nodigen we de mensen aan een voordelige prijs bij ons uit."

Hoe dan ook rekent Van Weyenbergh erop dat er de komende weken weer wat meer toeristen in de stad te zien zullen zijn. "Dit is een mobilisatie van de Belgen die begrijpen dat ze ons hiermee kunnen steunen."

Live radio vanuit het Marriott

Ook BRUZZ steunt de Brusselse hotelsector en maakt vandaag (vrijdag) tussen 16u en 19u live radio vanuit de Presidential Suite van het Marriott Hotel.

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?