Cultuur en shoppen brengt Vlamingen en Walen naar Brussel

© PhotoNews
| Winkelen in de Brusselse Nieuwstraat.

Brussel trekt Vlamingen en Walen vooral aan omwille van zijn ruime cultuur- en winkelaanbod. Vooral bij personen jonger dan 35 jaar is de hoofdstad populair. Dat blijkt uit een enquête van ondernemersorganisaties UNIZO, Comeos en UCM naar aanleiding van Weekend van de Klant.

Voor de enquête werden 1.800 consumenten bevraagd uit Vlaanderen en Wallonië en van verschillende leeftijdsgroepen. Een kwart van hen bracht het afgelopen jaar een niet-werkgerelateerd bezoek aan Brussel. Bij personen jonger dan 35 jaar was dat meer dan 30 procent. 13 procent van de personen die aangeven dat ze Brussel het afgelopen jaar nog niet hebben bezocht, geeft aan dat ze dat het komende jaar wel zullen doen. De stad werd vaker door Walen (29 procent) dan door Vlamingen (20 procent) bezocht.

Cultuur, shoppen en eten blijken de aantrekkingskracht van Brussel te zijn. De helft van de bevraagden ging naar een cultureel evenement zoals een tentoonstelling of een concert, 43 procent kwam naar Brussel om te winkelen en een kwart geeft de eetgelegenheden aan als trekpleister.

Goede bereikbaarheid staat hoog op het wenslijstje van klanten die gaan winkelen, zo blijkt nog uit de enquête. UNIZO, UCM en Comeos benadrukken dat met hoe meer vervoersmodi de stad bereikbaar is, des te aantrekkelijker ze wordt. Ook de auto verdient volgens hen de nodige aandacht.

"We raden uitgebouwde parkings, duidelijke signalisatie en vlotte aansluiting op het openbaar vervoer aan," zeggen ze. "Klanten moeten in de eerste plaats te horen krijgen hoe ze wél vlot in Brussel kunnen komen winkelen, eerder dan waar en hoe ze de stad niet meer met hun wagen in mogen. Vooral de nieuwe circulatieplannen van de gemeenten staan voor deze uitdaging en moeten indien nodig geëvalueerd en bijgestuurd worden."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?