© Deliveroo door Jon Verhoeft

Deliveroo boomt ondanks concurrentie UberEATS

Mathias Declercq
© BRUZZ
10/01/2017

Wie gewoon om zich heen kijkt in Brussel, merkte het al. De fietskoeriers van Deliveroo zijn alompresent in het straatbeeld. Sinds oktober heeft de maaltijdleverdienst er met UberEATS nochtans een te duchten concurrent bij. Maar sinds die lancering ziet Deliveroo een maandelijkse groei van 20 procent en een stijging tot ruim 1.000 koeriers. UberEATS is veel minder zichtbaar, maar toont zich ook tevreden over zijn eerste maanden.

Op 20 oktober 2016 maakte UberEATS zijn intrede in Brussel, uitgerekend op de eerste verjaardag van die andere maaltijdleverdienst, Deliveroo. Sindsdien is onze hoofdstad het strijdtoneel van de slag om de afhaalmaaltijd tussen de twee bedrijven. Aan het prille begin van 2017 lijkt de competitie beide bedrijven echter geen windeieren te leggen.

“Er zijn nu veel meer Deliveroo-koeriers dan in oktober”, vertelt Mathieu De Lophem van Deliveroo Brussel. Toen berichte BRUZZ over 750 koeriers. “Nu zitten we ongeveer aan duizend actieve koeriers. We behouden ook nog steeds onze double digit code, wat betekent dat ons groeipercentage steeds twee cijfers kent. Om meer precies te zijn ligt het al een aantal maanden op een rij rond de 20 procent.” Ook het aantal partnerrestaurants zou gestegen zijn van 400 naar 500.

Deliveroo illustreert dominantie
De Lophem kent naar eigen zeggen weinig ondernemingen die zo’n steile groei kennen op dit moment. “We zitten in een positieve spiraal. Door onze populariteit en het grote aantal koeriers gebruiken meer restaurants onze dienst. Daardoor worden de afstanden van de zaak naar het afleveradres voor de koeriers ook kleiner en kunnen we een snellere en betere service bieden.”

Deliveroo is met de opvallende outfit en de kleurrijke groen-blauwe vervoerszakken ook heel aanwezig in het straatbeeld en illustreert zo zijn dominantie. “Het klopt dat we opvallen in het straatbeeld en dat dat op het vlak van marketing zeker helpt, maar de reflecterende outfits zijn er vooral voor de veiligheid van de koeriers”, aldus De Lophem.

Maar ook UberEATS groeit
Wie de laatste maanden al eens aandachtig keek naar de aanwezigheid van de twee maaltijdleverdiensten in het straatbeeld, zou de indruk krijgen dat UberEATS in de hoek zit waar de klappen vallen. Maar dat spreekt het bedrijf resoluut tegen. “UberEATS werkt in Brussel vandaag met 600 actieve koeriers en 400 partnerrestaurants”, aldus Stéphane Ficaja van UberEATS Brussel. In oktober was dat nog 400 koeriers en 160 restaurants, meldde BRUZZ toen.

“Wij zijn gewoon niet zo zichtbaar als Deliveroo. Onze fietsers gebruiken wel zakken, maar die zijn niet verplicht en niet altijd bedrukt met ons logo. Bovendien rijdt bij ons ook een significant deel met de scooter om maaltijden af te leveren”, verklaart Ficaja. “Maar ook al zijn we relatief nieuw in Brussel, we merken een enorme positieve respons bij de klant en we groeien elke maand.”

Verschil in aanpak
De concurrentie lijkt beide bedrijven dus voorlopig geen schade te berokkenen. Dat komt doordat er wel degelijk een verschil in aanpak is. “Uber Eats doet ons niet voelbaar pijn”, zegt De Lophem van Deliveroo Brussel. “Er is een wezenlijk verschil tussen het aanbod en de restaurantselectie. Wij zijn veel meer bezig met de kwaliteit van de restaurants en het eten.”

Volgens De Lophem zou maar 20 procent van de restaurants op zowel Deliveroo als UberEATS aanwezig zijn. “Bovendien is het duidelijk dat bij ons de koeriers terug blijven komen, omdat bij ons hun statuut zeker, helder en duidelijk omkaderd is en ze helemaal in orde zijn met de verzekering. Wij werken ook met duidelijke shifts”, aldus De Lophem.

Bij UberEATS kiezen ze voor een andere aanpak. “Onze koeriers zijn zelfstandigen, die zelf voor hun statuut en verzekering zorgen, maar wel online kunnen gaan wanneer ze maar willen en die vrijheid duidelijk appreciëren”, countert Ficaja van UberEATS. “Bovendien zijn wij met een gemiddelde wachttijd van 30 minuten de snelste in Brussel. We doen er alles aan om die tijd tussen bestelling en aflevering nog naar beneden te krijgen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie, Analyse

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni