Docks: ‘In juni slechts vijf procent minder bezoekers dan vorig jaar’

© PhotoNews
| Winkelcentrum Docks Bruxsel

Shoppingcentrum Docks Bruxsel ontving in juni 2020 naar eigen zeggen slechts vijf procent minder bezoekers in vergelijking met dezelfde maand een jaar geleden. De directie meent het positieve resultaat te danken aan het trouwe klantenbestand, het open karakter van het shoppingcentrum, de veiligheidsvoorzorgen en dynamische handelaars.

Volgens sectorfederatie BLSC (Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers) ontvingen de 24 belangrijkste shoppingcentra in België in juni 2020 maar liefst een kwart minder bezoekers dan in juni vorig jaar.

“Met amper vijf procent minder bezoekers in juni 2020 in vergelijking met juni 2019 zet Docks inderdaad een opmerkelijk resultaat neer,” zegt Paul Geens, persmedewerker bij Docks. “Zeker als je weet dat sommige shoppingcentra verschillen van 10, 20 tot zelfs 30 procent laten optekenen.”

De directie van het shoppingcentrum kan verschillende redenen voor het positieve bezoekersaantal bedenken. “We hebben niet enkel een trouw klantenbestand. Daarnaast heeft ook het luchtige en open karakter van het shoppingcentrum een rol gespeeld, en zijn de voorzorgsmaatregelen en onze dynamische handelaars van belang geweest,” klinkt het.

Juwelen

Hoewel Docks in juni naar eigen zeggen op bijna evenveel bezoekers kon rekenen als het jaar voordien, werd wel duidelijk dat de klanten gemiddeld minder tijd in het shoppingcentrum spendeerden. “Waar een gemiddeld bezoek voorheen gemiddeld 2 uur en 13 minuten duurde, neemt dat nu slechts 1 uur en 20 minuten,” aldus Geens.

Daar staat dan weer tegenover dat het bedrag dat de klanten in die tijdsspanne uitgeven, gemiddeld hoger ligt dan het jaar voordien. “Vooral de sectoren van de juwelen, horloges, parfums en technologie hebben zich goed herpakt," vertelt Geens. "Mensen kopen nu producten die ze tijdens de lockdown hebben moeten missen.”

In juni liet Docks nog optekenen dat het tijdens de eerste maand sinds de heropening 15 procent minder bezoekers telde dan voor de lockdown. Vooral winkels met sport- en kinderkleding en elektronicazaken deden het dan goed.

Mondmaskers

De extra maatregelen die de Nationale Veiligheidsraad vanaf zaterdag invoert, zullen volgens Geens wellicht niet zoveel effect hebben op de werking van het shoppingcentrum. "Mondmaskers zijn al een poosje verplicht op het hele terrein van het shoppingcentrum. Er werden ook mensen ingezet om die mondmaskerdracht te controleren."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?