Eén miljoen euro voor nieuwe toeristische route rond zelfzorg

Eva Christiaens
© BRUZZ
13/05/2022

| Canna House.

Voor een portie me-time hoef je niet meteen te gaan kuren in Nepal, vindt de Stad Brussel. Een nieuwe, toeristische route leidt je langs meer dan 150 adresjes om midden in de stad te ontspannen. In totaal trekt Brussel een miljoen euro uit voor een campagne met tien van dit soort themaroutes.

Het is pikdonker, muisstil en ik lig te drijven op een zoutbad in het hartje van de Marollen. Zonet kreeg ik al een meditatieve lichtshow te zien vanuit een knusse, zachte poef, maar nu lig ik dus in bad. Een bad met een dak boven, als een soort afgesloten cocon, en zonder verlichting. “Ik kan niet zeggen wat je tijdens het drijven allemaal zal voelen, maar ik weet dat je achteraf met een bijzonder goed gevoel naar buiten zal gaan,” zegt uitbaatster Claire Denis op voorhand. Zij richtte samen met haar broer Sea of Clouds op in de Hoogstraat, een wellness met artistieke ervaring. “Ik kom uit de filmwereld en mijn broer is ingenieur. We wilden een familie­bedrijf oprichten dat het technische en creatieve combineert.”

“We willen tonen dat Brussel een rijk aanbod heeft. Je hoeft niet per se naar het buitenland”

Fabian Maingain, schepen voor Handel

Het resultaat zijn deze twee zoutbaden in thema. Ik beland in de grotkamer, versierd met stenen. Als mijn lichaam een uur lang de zwaartekracht kan vergeten, zal ik een mentale reset krijgen die me enorm zal ontspannen, belooft Denis. “Sommige mensen zijn bang om hun hersenen even uit te zetten, maar ze springen zeker weer aan, hoor,” zegt ze. En ik zal het maar verklappen: ook ik ben nog niet hersendood. Zen, dat wel.

Sea of Clouds is me getipt in een nieuwe lijst van selfcare-adresjes van de Stad Brussel. Maar liefst 153 wellnesscentra, beautysalons, yogastudio's, koffiebars en zelfs jazzcafés haalden de selectie. Je vindt in de lijst ook tal van winkeltjes om in te snuisteren, zoals zeepwinkels, etalages met geurkaarsen of kruidengeneeskunde, maar evengoed reis- en kunstboekhandels. De bonte selectie is gemaakt door een pr-bureau op basis van een bevraging via sociale media en een scouting op straat. “En de lijst kan nog uitbreiden als klanten of handelaars ons daarop wijzen,” zegt schepen voor Handel Fabian Maingain (Défi).

De selfcare-toer is de derde route van de Brusselse Optie B-campagne, deel van het gemeentelijk relanceplan na de covidcrisis. Zo is er ook een route met verborgen tuinen en een met tweedehandsadresjes. “Onze doelgroep zijn mensen die de Brusselse handel kunnen doen herleven, dus met wat meer koopkracht,” zegt Maingain. Het gaat in het bijzonder om binnenlandse toeristen uit Vlaanderen en Wallonië. “We willen tonen dat Brussel een rijk aanbod heeft. Je hoeft niet per se naar het buitenland.”

100.000 euro per thema

In totaal voorziet Maingain in meer dan 1 miljoen euro voor tien van dit soort routes: 100.000 euro per thema. Behalve een website zet hij sociale media, influencers en grotere evenementen in voor de promotie. Brussel zet zichzelf dus in de markt als een soort 'second best' plan B. Want zou je als plan A misschien liefst een yogaretraite in Kathmandu boeken, valt te lezen op de website, dan heeft Brussel genoeg B-opties om die ontspanning dichter bij huis te vinden.

1799 Self care wandeling Brussel Stad La Cai 3

| La Caí aan de Grasmarkt, een afhaalpunt voor açai bowls.

En net zoals je blijkbaar niet naar de Dode Zee hoeft om een uurtje te drijven, hoef je ook niet helemaal naar Brazilië om superfood uit de Amazone te proeven. Mijn volgende stop is La Caí aan de Grasmarkt, een afhaalpunt voor açai bowls. “Echte vitaminebommen,” zegt verkoper Morteza Vafaei. “We krijgen veel toeristen over de vloer, maar ook trouwe klanten uit de buurt, die niet meer zonder kunnen.” De zaak is nog maar een halfjaar open, dus omzetcijfers vergelijken is moeilijk. “We zien de laatste weken wel meer en meer toeristen,” meldt de zaakvoerder.

1799 Self care wandeling Brussel Stad Label Chic 1

| Labelchic merkt de laatste weken een duidelijke toename van klanten voor hun gezichtsbehandelingen, maar in de winkel blijft het rustig.

In de Dansaertstraat leidt de route me verder naar cosmetica­winkel Labelchic. Je kan er schoonheidsbehandelingen krijgen of gewoon even snuisteren. “Mensen komen hier niet altijd om iets te kopen, ze willen soms gewoon gezellig cocoonen,” zegt verkoopster Stéphanie Oviedo. “Ontspanning gaat zo vaak om emotie. Daarom creëren we hier een intieme sfeer.” Labelchic ontvangt de laatste weken heel wat meer klanten voor een gezichtsbehandeling. “Maar in de winkel blijft het nog rustig.”

Enorm budget

Vraag is inderdaad of de Brusselse handelaars de klanten – met de gevraagde koopkracht – al zien terugkeren. Volgens schepen Maingain behaalden de meeste Brusselse winkels in april opnieuw hun omzetcijfers uit 2019, voor de coronacrisis. Dat wordt door verschillende handelscomités genuanceerd. “In goede maanden halen we nu 60 tot 70 procent van onze vroegere omzet,” zegt Michel Deschuytere van het comité uit de Marollen. In de Dansaertwijk wisselt de omzet flink naargelang het type handelaar. “We zien wel een verbetering, maar het niveau van 2019 is er nog niet,” zegt Carine Lauwers van het lokale handels­comité. “Bij de volgende routes willen we graag beter betrokken worden. We zijn blij met de steun, maar die mag gerust structureler.”

Allebei noemen ze het marketingbudget van 1 miljoen euro, of 100.000 euro per route, enorm. “Voor onze zes koopzondagen kregen wij een subsidie van 20.000 euro,” zegt Lauwers ter vergelijking. “Misschien telt de Stad vooral Facebook-likes, maar om klanten te lokken, moet je de aantrekkelijkheid van Brussel in het algemeen verhogen,” vindt Deschuytere. “Zeg de mensen waar je kan parkeren en praat met de handelaars zelf.” Of zoals een reporter van Knack Weekend zijn selfcare-tocht onlangs beschreef: “Na een busrit en een autoritje door Brussel tijdens de spits, ben ik alweer alle zen verloren.”

De Stad belooft in elk geval nog zeven extra Optie B-routes. De volgende wordt deze maand nog gelost en gaat over gin en bier. “Die zullen we aankondigen met een groot event,” zegt schepen Maingain.

Lees ook: Ook CBD-shops zijn zelfzorg volgens Stad Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , selfcare , zelfzorg , toeristische route , Fabian Maingain , Sea of Clouds , Labelchic , La Çai , Canna House

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni