Generous, glutenvrije koekjes met een verhaal

© Saskia Vanderstichele

Vier jaar geleden brunchte Christophe Harou, een Brusselaar met een milde glutenallergie, op zondagen met zijn vrouw Theodora in het theehuis ‘L’Arrière Cuisine’ in het Brusselse centrum. Het was het begin van een businessplan, zonder dat hij het besefte.

Het theehuis bood als een van de weinige in Brussel ook glutenvrije gebakjes aan. Harou raakte aan de praat met de eigenaars van het theehuis, Aurélie Gribomont en Jean-Benoît Ghenne. “Wij wilden graag uitbreiden, maar konden nergens in het centrum een geschikt pand vinden,” vertelt Gribomont. “Christophe was uitgekeken op zijn baan als marketingmanager bij AB InBev, Theodora wou iets anders ontwerpen dan de verpakkingen die ze voor chocolatiers maakte.” De twee koppels staken de koppen bij mekaar en besloten een eigen lijn van biologische en glutenvrije koekjes te produceren.

“De plannen raakten in een stroomversnelling toen we deze oude fabriek konden huren. Generous werd opgericht in 2012, maar begon in 2013,” zegt Gribomont. De koekjesfabrikant vond onderdak op het minuscule Aa-eiland in Anderlecht. Dat eilandje tussen de rechtgetrokken Zenne en een oude zij-arm  werd ooit helemaal ingepalmd door de fabrieken van de Laines d’Aoust, waar in 1925 nog meer dan 1.200 arbeiders wol sponnen en verfden. “Ze hadden kantoren hier in de straat, en aan de overkant van het Kanaal woningen voor de arbeiders. In ons gebouw zat de kernactiviteit: het wassen en verven van de wol, waarna het gebruikte water werd weggespoeld in de Zenne.”

Met steun van het Brussels Gewest renoveerden de vier initiatiefnemers het gebouw, zodat het zou voldoen aan de strenge normen voor voedselverwerkende bedrijven. Eind 2013 kregen ze nog een kapitaalinjectie van de Brusselse investeringsmaatschappij GIMB.

Inmiddels heeft Generous drie extra werknemers en zes koekjes in het gamma, met bijbehorende personages, van Charlotte Chocolat (de populairste) tot Victor Vanille en Stella Stracciatella, elk met hun eigen levensverhaal. "Soms is het personage eerst, soms het koekje,” legt Ghenne uit. De productie ligt op driehonderd kilo koekjes per dag. “Evenveel als Lotus in een kwartier,” zegt Gribomont. “Maar wij willen onze eigenheid behouden. In de Sinterklaasperiode meten we Sylvain Spéculoos bijvoorbeeld een Sinterklaaspak aan.” Nog dit jaar komt Colette Coco uit, een lactosevrij kokoskoekje, en begin volgend jaar volgt een koekje met haver en rozijnen. “Dat wordt een koppel personages, we hebben alleen nog niet beslist hoe ze gaan heten.”

In november dingt Generous als een van vijf genomineerden mee naar de titel van ‘Best New Belgian Brand’, een wedstrijd van L’Echo, De Tijd en Trends. De biologische koekjes zijn te koop in negentien landen, maar de bulk van de verkoop vindt nog altijd in België plaats. “In Brussel liggen ze in ongeveer alle biologische winkels,” zegt Gribomont. “We zijn ook te vinden bij Bio-Planet en de Franse supermarktketen Monoprix.”

De koekjes worden verpakt door zestien mensen met een handicap van Travaille Vie, een beschutte werkplaats iets verderop. Pakketten met ietwat verfomfaaide koekjes gaan naar goede doelen als de Eenzame Uitvaart of verpleegkundigen na de aanslagen van 22 maart. Gribomont: “Wij willen iets bijdragen aan de stad, in ruil voor alle hulp die het Gewest ons heeft geboden.”

  • Sinds 2012
  • Eigenaars: Theodora Bracht-Christophe Harou en Aurélie Gribomont-Jean-Benoît Ghenne
  • Adres Bollinckxstraat 13, 1070 Anderlecht
  • Website www.generous.eu

Made in Brussels

Industrie hoort bij de stad zoals bier bij een café. Dat is een van de boodschappen van de expo A good city has industry. BRUZZ ging op zoek naar lokale bedrijven, made in Brussels.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?