Hoedenontwerper Coppens failliet: 'Slachtoffer van systeem'

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
16/05/2012
Daags voordat de eerste Christophe Coppens-winkel in Parijs zou opengaan, op zaterdag 5 mei, koos de hoedenontwerper en creatieve duizendpoot, bekend van zijn creaties voor vorsten, sterren en vips, ervoor om de boeken neer te leggen.

"Mode, dat is puur commercie," verklaarde hij nog begin dit jaar in deze krant (in BDW 1315 van 9 februari ), toen hij verhuisde naar een droomlocatie in de voormalige Magasins Merchie-Pède.

De mode-icoon is gekortwiekt. "Het is altijd al moeilijk geweest, al 21 jaar lang, en moeilijk is oké," schrijft Coppens in een communiqué, maar de laatste tijd was het 'onmenselijk en onmogelijk' geworden. Hij wijt het falen aan de banken die hun rol niet spelen, aan de fabrikanten die voor alles voorschotten vragen, de lonen die in België onbetaalbaar worden, winkels die goedkope gimmicks of de hype van het moment zoeken. Anderen geven ook de overheid de schuld.

"Christophe Coppens miste ondersteuning van buitenaf, hij is slachtoffer van ons systeem," stelt Alexandra Lambert, de CEO van MAD Brussels. "Het is hartverscheurend, hij stapt zelfs uit MAD Brussels. Als nu ook al een internationaal bekend ontwerper als Coppens door de crisis moet afhaken, omdat hij botving voor kredieten om zijn ambitie in Parijs waar te maken, dan zal iedereen zich moeten bezinnen over zijn of haar rol. Toen de bankiers hem niet meer wilden helpen, heeft hij in allerijl de Brusselse overheid aangesproken. Ook die wou geen subsidie toekennen aan zijn project."

"Laten we dit trieste voorbeeld uitvergroten," stelt Lambert. "Met ons economische model wordt het moeilijk strijden tegen de wereldconcurrentie. Als zelfs die éne ster uit honderd beloftevolle jongeren het moeilijk kan waarmaken, moeten we ze dan niet anders coachen, ook in het kunstonderwijs? Er moeten oplossingen gezocht worden om de ontwerpers van morgen aan te moedigen, en hen oplossingen voor te schotelen."

"Ik denk dat het fout is om een icoon als Coppens te laten vallen - ook al kost het ons geld. Zonder ambassadeurs van zijn kaliber hebben we geen imago, geen vertegenwoordiging van onze sectoren in de wereld. In Frankrijk bestaat een Fonds de Capital d'Investissement, een investeringsfonds dat de mode- en designsector ondersteunt. Zulke openbare instrumenten hebben wij ook nodig. Te veel goede krachten kunnen de weg niet meer alleen afleggen, ook in de mode en het design."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie , Shop

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni