| Verschillende Kinder-producten moesten vrijdag uit de rekken worden gehaald.

Kinder-chocolade niet meer te koop in Brusselse supermarkten

© Belga - BRUZZ
09/04/2022

Op vraag van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) verkopen de Belgische supermarkten vanaf vandaag geen Kinder-producten meer. Tenminste als het producten zijn uit de Ferrero-fabriek in Aarlen, die moet sluiten wegens salmonellabesmetting.

Concreet worden alle producten van het type Kinder Surprise, Kinder Surprise Maxi, Kinder Mini Eggs en Kinder Schokobons, ongeacht het lotnummer of de vervaldatum, teruggeroepen. Winkelketens zijn vrijdag opgeroepen om deze producten uit de rekken te halen. De Franstalige zenders BX1 en RTL konden al vaststellen dat ook Brusselse supermarkten hun rekken leegden. In principe zijn de producten vandaag nergens meer te koop.

De bewuste producten worden gemaakt in de Ferrero-fabriek in Aarlen. Aan die fabriek zijn nu al een honderdtal salmonellabesmettingen gelinkt. Het FAVV trok vrijdag de toelating van de fabriek in Aarlen in. De site mag pas heropenen "indien Ferrero de nodige garanties kan bieden dat het regels en voorschriften voor voedselveiligheid naleeft", aldus het FAVV. Het is tot nu toe de enige productiesite van Ferrero waar salmonella is vastgesteld.

De oorzaak van de salmonella-uitbraak in de fabriek in Aarlen is een filter van twee grondstofreservoirs. De besmetting werd op 15 december ontdekt op de site. De fabriek produceert jaarlijks bijna 18 miljoen Kinder Schokobons, 2 miljoen Kinder Suprises en 4 miljoen Raffaello's. De productie is voor 96 procent bestemd voor de export naar 45 landen en goed voor 7 procent van de jaarlijkse productie van het bedrijf.

Vergoeding

Volgens RTL brachten verschillende Brusselse klanten hun Kinder-producten al spontaan terug naar de supermarkt. Dat kon de zender vaststellen in een supermarkt in Evere. De eigenaar van die supermarkt hoopt op een spoedige compensatie van Ferrero.

Bij BX1 zegt Delhaize-woordvoerster Karime Ghozzi dat de terugroeping minstens een indirect effect op de verkoop zal hebben. “Al onze medewerkers die bezig zijn met het legen van de rekken, kunnen niet meer werken aan de kassa of elders in de winkel,” zegt ze. “Dat zorgt onvermijdelijk voor winstverlies. Al onze klanten worden uiteraard vergoed voor hun aankoop. Ze kunnen hun producten op vertoon van hun kasticket laten terugbetalen in de winkel,” zegt Ghozzi.

De maatregelen komen er volgens het FAVV op basis van eigen onderzoek en omdat "het bedrijf niet in staat is om volledige informatie aan te leveren voor dit onderzoek".In een mededeling erkent Ferrero in de fout te zijn gegaan. Het bedrijf zegt de zaak "diep te betreuren" en verontschuldigt zich bij alle klanten en partners. Het onderzoek is nog lopende.

Consumenten die met vragen zitten, kunnen zich wenden tot de klantendienst van Ferrero via Consumer.Service.benelux@ferrero.com of 0800 21042.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni