| Stijl verkoopt alle grote Belgische modemerken.

Kledingwinkels anticiperen met tijdloze stukken op matige solden

Renée Vervaet
© BRUZZ
03/08/2023

Op 31 juli liepen de zomersolden op hun einde. Winkeliers blikken terug op een matige verkoop tijdens soldenmaand juli, en dat is grotendeels te wijten aan het kwakkelweer van de afgelopen weken. Toch waren de meeste handelaars voorbereid, waardoor de overschotten niet al te groot zijn.

“Veel winkels hebben de solden negatief afgesloten”, zegt Isolde Delanghe, directeur van de Mode Unie. “Maar na enkele moeilijke en onvoorspelbare jaren, vier coronaseizoenen en een energiecrisis, zijn retailers voorzichtiger gaan inkopen.”

Naast minder inkoop zetten retailers tegenwoordig ook meer in op tijdloze kledingstukken. “Deze never-out-of-stock-items zijn minder seizoensgebonden en staan los van de solden. Ze kunnen altijd opnieuw aangeboden worden”, zegt Delanghe.

De vestiging van het Belgische merk Rue Blanche aan Louiza bevestigt dat. “We produceren de afgelopen jaren minder kleren. Niet alleen om overschotten te vermijden, maar het is gewoon duurzamer. Wat toch nog blijft liggen, gaat naar de twee outletwinkels van Rue Blanche”, vertelt een medewerker van de winkel.

Evenementenkleding

Sonja Noël, eigenaar van modewinkel Stijl op de Dansaertstraat, zag duidelijk minder enthousiasme van klanten in de soldenperiode. “Ofwel was het extreem warm, ofwel regende het, en dan komen er echt minder klanten winkelen”.

Ook bij Stijl zijn er meer overschotten dan na de zomersolden van de vorige jaren, voornamelijk van evenementenkleding. “Maar dat is voor ons niet zo erg. We verkopen tijdens het seizoen tussen de solden altijd goed, dat is het allerbelangrijkste voor ons. We verkopen ontwerperskleding, en ontwerpers zijn altijd voor op de mode. Ik kan die stukken zonder probleem volgend jaar opnieuw aanbieden.”

Volgens Isolde Delanghe zullen retailers die wel met grote overschotten zitten, hun kans zien op jaarmarkten. "En als het in de komende weken weer stralend weer wordt, zullen heel wat winkels toch nog een koopjeshoek inrichten."

Wat daarna nog overblijft, gaat ofwel naar goede doelen, of naar opkopers in het buitenland. “Al brengt dat bijna niets op, de opkopers geven vaak niet meer dan 1 euro per kilo kleren”.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Economie, zomersolden, Solden, klerenwinkels, stijl, retail, Mode Unie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni