Bruno De Lille

Nieuwe identiteitskaart leidde tot schrapping De Lille door BNP

Kris Hendrickx
© BRUZZ
02/05/2017

BNP Paribas wou de klantenrelatie met Brussels parlementslid Bruno De Lille afbreken, bleek dit weekend. Nu is ook duidelijk waarom. De identiteitskaart van de Groen-politicus was net vernieuwd en hij had dat niet aan de bank gemeld, verneemt onze redactie.

Dit weekend bleek dat BNP Paribas de klantenrelatie met Bruno De Lille wou stopzetten. Het parlementslid kreeg daarover een aangetekende brief zonder motivering.

De bank kon en mocht zaterdag niet uitleggen hoe de vork in de steel zit. Niet tegenover de persoon in kwestie en ook niet tegenover de media.

Deze dinsdag nam de bank contact met De Lille. Die kreeg te horen dat het probleem bij de nieuwe identiteitskaart van de politicus ligt. Wie een nieuwe identiteitskaart krijgt, moet daarover immers zelf communiceren met de bank en de gegevens van de kaart opladen via een automaat.

Spam
“Ik zou daarover verschillende e-mails gekregen hebben,” zegt De Lille aan onze redactie. “Ik wil dat niet in twijfel trekken en vermoed dan maar dat die in mijn spambox zijn terecht gekomen. In elk geval vind ik er geen spoor van terug.”

De Lille blijft het hoogst merkwaardig vinden dat de bank dan niet op een andere manier probeert te communiceren. “Ze hadden me toch kunnen bellen? Of een aangetekende waarschuwing sturen in plaats van een aangetekende brief wanneer de beslissing al gevallen is.”

Verdachte transacties
Dat er geen motivatie bij de brief stond blijft de Groen-politicus ook dwars zitten. Maar dat blijkt een algemene regel die ook bij andere banken geldt, horen we bij de woordvoerder van BNP Paribas.

“Er zijn immers verschillende scenario’s waarbij mensen zo’n brief krijgen. Het kan bijvoorbeeld ook gebeuren als er verdachte transacties worden vastgesteld, wanneer valse documenten worden binnengebracht of als iemand onder de Amerikaanse belastingswetgeving valt. Als we meteen vermelden dat het om een probleem met de identiteitskaart gaat, zouden mensen die géén uitleg krijgen meteen onraad kunnen ruiken.”

De Lille vindt dat die uitleg rammelt. “Eigenlijk stellen ze je als klant dus op een lijn met criminelen. Hier klopt toch iets niet?”

De rekening van de Groen-politicus werd ondertussen heropend. “Dat geeft me wat meer tijd om een aantal formaliteiten te regelen. Want ik blijf erbij: ik verander van bank.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni