Het treinstation van Anderlecht
© Belgaimage | Het treinstation van Anderlecht.

NMBS ziet energiefactuur nog eens verdubbelen in 2023

AD
© Belga
07/09/2022

Spoorwegmaatschappij NMBS neemt extra maatregelen om de exploderende energiekost enigszins in te perken. Ze verwacht dat de energiefactuur volgend jaar zal oplopen tot 432 miljoen euro, nog eens bijna een verdubbeling tegenover de al fors gestegen factuur dit jaar. Aan het treinaanbod wordt voorlopig niet geraakt.

In 2020 betaalde de spoorwegmaatschappij voor gas, stookolie en elektriciteit 123 miljoen euro. Dit jaar wordt verwacht dat die factuur zal oplopen tot 223 miljoen euro, in 2023 zelfs tot 432 miljoen euro.

Maatregelen

De reizigers zullen de nieuwe maatregelen nauwelijks merken. In de wachtzalen van de stations wordt de verwarming wel op 15 graden gezet. In de kantoorgebouwen van de NMBS wordt dat 19 graden en ook in de werkplaatsen, waar de treinen onderhouden worden, gaat de verwarming 1 graad lager.

Twee kleinere kantoorgebouwen rond het station Brussel-Zuid worden niet meer gebruikt, de werknemers kunnen elders in de buurt terecht. En 's nachts wordt de verlichting in de stations (perrons en wachtzalen) en op de stationsparkings verminderd, net als de gevelverlichting.

"Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de veiligheid van de reizigers en medewerkers", zegt de NMBS in een persbericht. "De verlichting wordt daarom niet volledig uitgeschakeld, maar waar mogelijk gedimd."

De maatregelen moeten het verbruik van stookolie en gas met 7,5 procent doen dalen en het verbruik van elektriciteit (exclusief tractie van de treinen) met 3 procent.

'Compensaties van de overheid zijn nodig'

Aan het treinaanbod wordt momenteel niet geraakt. Maar "het is duidelijk dat voor het behoud ervan bijkomende compensaties van de overheid nodig zijn", zegt de spoorwegmaatschappij. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is alvast van plan om op die vraag in te gaan.

"De spoorwegen verdienen overheidssteun die passend is bij de maatschappelijke meerwaarde", reageert hij. "Daarom zal ik de regering voorstellen om tussen te komen voor de verhoogde energiekosten die NMBS en Infrabel, net als de rest van de samenleving, ondergaan."

De spoorwegmaatschappij en de spoornetbeheerder kregen al respectievelijk 64,6 miljoen euro en 17,4 miljoen euro toegekend ter compensatie van de sterke stijging van de energieprijzen en loonkosten in de eerste helft van dit jaar.

Grootste elektriciteitsafnemer van het land

De NMBS is de grootste elektriciteitsafnemer van het land. Het grootste deel ervan (85 procent) wordt gebruikt om de treinen te laten rijden. Het elektriciteitsverbruik voor de aandrijving van de treinen daalde volgens de NMBS de voorbije jaren met meer dan 10 procent. Zo verbruiken de nieuwe M7-dubbeldekstreinen minder en krijgen treinbestuurders een opleiding energiezuinig rijden.

Het energieverbuik van de gebouwen en installaties daalde sinds 2005 met meer dan een vijfde, onder meer dankzij de plaatsing van meer dan 20.000 zonnepanelen en ledverlichting.

Tegen 2032 zouden overigens alle stations, kantoren en werkplaatsen ledverlichting moeten hebben. Er komen ook meer zonnepanelen en efficiëntere verwarmingssystemen. En de NMBS wil bijvoorbeeld ook de werkplaats van Charleroi de komende jaren energieneutraal maken.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni