Onrust door nakende sluiting Lidl-filiaal in stadscentrum

© Peter Dhondt/BRUZZ
| De vestiging van de discount-supermarktketen Lidl in de Artveldestraat (archief).
Updated: 23-02-2022 - 10:41

Lidl sluit op 28 februari de deuren van zijn vestiging in de Arteveldestraat. De Duitse supermarktketen gaat op zoek naar een andere locatie omdat de huidige winkel te klein is geworden. De heroriëntatie betekent niet dat er ontslagen vallen.

De geel-blauwe kleuren van Lidl zijn de in loop der jaren vergroeid geraakt met de Arteveldestraat in het stadscentrum. Maar daar komt op maandag 28 februari een einde aan. Dan gaat de vestiging van de Duitse supermarktketen onherroepelijk dicht.

De winkel is te klein geworden voor de grote hoeveelheid klanten die er dagelijks op zoek gaan naar ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’. De directie wil daarom ergens anders in de stad een groter filiaal openen. “Het is voor ons een moeilijke beslissing geweest, maar we konden niet anders,” legt woordvoerder van Lidl Julien Wathieu uit in La Capitale.

Geen ontslagen

Wathieu benadrukt dat er geen andere oplossing mogelijk is. “Hoewel we eigenaar zijn van het gebouw is het onbegonnen werk om hier uit te breiden. Er is simpelweg geen plaats en dus gaan we nu samen met de stad op zoek naar een andere plek. Wat we in de toekomst met het gebouw in de Arteveldestraat gaan doen weten we nog niet. Maar als het past binnen de bedrijfsvisie, dan is een nieuw commercieel initiatief zeker niet uitgesloten.”

Schepen van Economische Zaken Fabian Maingain (Défi) is in de eerste plaats blij dat de verhuizing niet tot ontslagen leidt. “Het personeel zal weer aan de slag kunnen in het nieuwe filiaal, of kan zich laten overplaatsen naar een andere winkel in de stad. Dat is positief.”

‘Bewoners zijn dupe van verhuis’

Maar voor heel wat buurtbewoners is het verdwijnen van de Lidl in de Arteveldestraat toch een bittere pil om te slikken. “Verschillende klanten zijn verdrietig,” getuigt medewerker Ali onder een schuilnaam. “Sommigen wilden zelfs een petitie starten. Het gaat vaak om mensen die niet kapitaalkrachtig en vooral ook minder mobiel zijn. Zij hebben meestal geen auto en worden nu veroordeeld tot duurdere alternatieven in hun wijk.”

Schepen Maingain begrijpt die bezorgdheden. “We moeten erover waken dat deze mensen aan betaalbare prijzen inkopen kunnen blijven doen.” Gemeenteraadslid Riet Dhont (PVDA-PTB) gaat de schepen hierover maandagavond bevragen op de gemeenteraad. “Want op dit moment is het niet duidelijk hoe de schepen het leven van de armere mensen in deze wijk betaalbaar gaat houden.”

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?