Piloten Brussels Airlines schrijven open brief: ‘wij vragen respect’

© Brussels Airlines
| AirbusA330 van Brussels Airlines.

Net voor de geplande stakingen van maandag en woensdag schrijven de piloten van Brussels Airlines een open brief waarin ze zich richten tot de passagiers. Ze hebben het over slechte werkomstandigheden en een gebrek aan respect van het management. “Onze grootste kracht - de liefde voor onze job - is onze grootste zwakte geworden.”

De piloten schrijven dat ze te kampen hebben met erg onregelmatige werkuren, wat vermoeiend en stressvol kan zijn. Ze kunnen daarvan niet voldoende recupereren, omdat ze in slechte hotels verblijven. "Voldoende rust is belangrijk als je volop geconcentreerd moet zijn voor het opstijgen en landen, zeker als dingen fout lopen," klinkt het in de brief.

De briefschrijvers wijzen erop dat ze in een ongezonde omgeving moeten werken, met drukveranderingen, uitzonderlijk droge lucht en giftige dampen in de cockpit. Daar stond altijd tegenover dat ze niet zo lang hoefden door te werken. Maar de pensioenleeftijd is opgeschroefd, en piloten moeten nu doorwerken tot 67 jaar. Dat terwijl ze hun brevet op hun 65e automatisch verliezen.

Ook de kosten voor het materiaal waarmee ze werken worden gedrukt. Problemen over veiligheid die worden gemeld “keren als een boemerang terug in je gezicht,” zo schrijven de piloten. Bovendien, zo staat in de brief, is het loon gedaald, wordt er nog meer flexibiliteit gevraagd, zijn er minder rustdagen, geen vakanties tijdens de zomermaanden en worden verplichte opleidingen niet langer betaald. Ook de kwaliteit van de maaltijden is achteruit gegaan om de kosten te drukken.

Voor hun opleiding hebben de piloten meer geld moeten neerleggen dan voor welke andere studie dan ook: 100.000 euro per jaar. Dat hadden ze ervoor over uit liefde voor het beroep. Maar de job is niet langer hetzelfde als in het begin. “Ik voel me niet meer gerespecteerd als piloot, het voelt aan alsof de citroen meer dan genoeg is uitgeperst. Ik hoop dat u beseft dat het niet enkel om geld gaat, maar om respect,” sluiten de piloten af.

Volgens de VRT staan niet alle 530 piloten van Brussels Airlines achter de publicatie van de open brief. Sommigen zouden vrezen dat de brief contraproductief bij het publiek kan overkomen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?