Vervoort wil nog voor de zomer nieuw ontwerp van taxiwetgeving

Bekijk ook de afspeellijst: donderdag 4 maart 2021
Updated: 04-03-2021 - 18:38

Rudi Vervoort wil nog voor de zomer een ontwerp van ordonnantie over de sector van het betaald vervoer van personen, zowel met een taxi als met Uber of Heetch. Dat zegt hij donderdagmiddag na een discussie over het dossier binnen de regering en een ontmoeting met de sector. In de tussentijd blijven er controles gebeuren, maar krijgen Uberchauffeurs nog geen boetes.

Tijdens de ministerraad wees minister-president Rudi Vervoort (PS) op de gevolgen van het arrest van het Brussels hof van beroep van 15 januari van dit jaar. De administratie moet volgens hem de gevolgen van de uitspraak uitvoeren bij het toepassen van de ordonnantie van 1995 tijdens de dagelijkse controles.

Ook aan de vertegenwoordigers van vzw Association Belge des Chauffeurs Limousine (ABCL) legde hij de gevolgen van het arrest uit voor de chauffeurs die werken in de sector van de limousines, en onrechtstreeks ook de chauffeurs die via Uber werken. Het hof van beroep oordeelt dat Uber de bestaande wetgeving misbruikt. De sector van de limousines met chauffeurs heeft immers niet het recht om klanten te ronselen - door een oproep op straat, via een gsm-oproep of elk ander communicatiemiddel.

Volgens Vervoort was er een constructieve discussie over de inhoud van de hervorming van de sector, het precaire statuut van de chauffeurs en het belang van snelle oplossingen voor de werknemers. Het gesprek met de sector kwam er na een stevig protest van de chauffeurs die een tijdlang de klein Ring lamlegden.

Wat de controles van Brussel Mobiliteit betreft, hebben de controleurs van de dienst de opdracht gekregen om de ordonnantie te doen naleven. Dat houdt in dat voertuigen met een licentie van limousine met chauffeur over een vooraf ingevuld schriftelijk contract moeten beschikken dat aan een reeks voorwaarden moet voldoen. De limousines met chauffeur hebben geen toestemming om op straat op zoek te gaan klanten. Het is ook niet de bedoeling dat ze op een platform aangesloten zijn dat hen opdrachten aanlevert die meteen uitgevoerd kunnen worden. Een limousine met chauffeur moet vooraf geboekt worden met een geschreven contract en is bedoeld voor het vervoer van klanten en dat voor verschillende uren.

"Er zijn altijd controles geweest op Uber-chauffeurs, maar het Hof van Beroep herinnert ons aan bepaalde voorwaarden", zegt Vervoorts woordvoerder Zeynep Balci aan BRUZZ. Zo moet de klant volgens de regel ten minste drie uur op voorhand de limousine reserveren. "Daarop zal worden gecontroleerd", zegt Balci. "Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we mensen die zich al in precaire omstandigheden bevinden, nog meer moeilijkheden bezorgen. De controles dienen dus als waarschuwing. We zullen de chauffeurs herinneren aan de regels. In afwachting proberen we zo snel mogelijk een duurzame oplossing te bereiken."

Taxibonden willen duidelijke regels

De christelijke vakbond ACV en het Collectief van Taxi-Arbeiders hebben Vervoort donderdag aangemaand om orde te scheppen in de chaos die er ontstaan is over de taxiwetgeving. Zij vinden het normaal dat de Brusselse regering de regels wil laten naleven. Die regels zijn gebaseerd op de wetgeving uit 1995, waarin vermeld staat dat chauffeurs van limousines, de Uber-chauffeurs dus, geen gebruik mogen maken van hun gsm of elk ander telecommunicatieapparaat.

Het gedoogbeleid van de afgelopen jaren heeft er volgens ACV voor gezorgd dat de officiële taxidiensten slachtoffer werden van oneerlijke concurrentie. "De regels ter bescherming van de gebruikers werden omzeild, waardoor heel wat werknemers door de platformen werden aangemoedigd om te investeren in een activiteit die op los zand is gebouwd", klinkt het bij de christelijke vakbond. Verder betreurt het ACV nog dat de aarzelingen en tegenstellingen binnen de verschillende overheden ertoe hebben geleid dat het de arbeiders zijn die hiervoor de prijs betalen. Ze hadden liever een diepgaande reflectie gezien over de organisatie van de taxisector, en uiteindelijk de toevoeging van platformen als Uber.

(Lees verder onder de video)

Bekijk hier de reacties van Uber en Heetch op de beslissing van de ministerraad.

Politieke reacties

De Brusselse CDH is tevreden dat er nog voor de zomer een nieuwe wetgeving komt, maar is niet te spreken over het behoud van de bestaande controles. "De huidige omzendbrief zorgt voor onzekerheid en juridische onzekerheid bij duizenden gezinnen en dat middenin een economische crisis. Dit is een zwaard van Damocles dat boven hun hoofd hangt. Onder deze voorwaarden kunnen we geen onderhandelingen beginnen over de nieuwe wetgeving. Niemand zou dat accepteren", zegt CDH-parlementslid Christophe De Beukelaer. Hij wil dat taxi- en Uber-chauffeurs in de nieuwe wetgeving eenzelfde statuut krijgen, met dezelfde rechten en plichten en met oog voor moderne technologie zoals smartphones. Hoge licenties zouden verboden moeten worden, zegt hij. "De markt is groot genoeg om iedereen die dat wenst, waardig te laten werken en de kost te laten verdienen zonder buitensporige toegangsdrempels."

Vanwege de N-VA zegt parlementslid Cieltje Van Achter dat Rudi Vervoort "is wakker geschoten". Ze begrijpt niet dat de Brusselse ministerraad intussen nog altijd controles en waarschuwingen toelaat voor chauffeurs die hun smartphone nog gebruiken. Dat zegt ze via Twitter.

De MR noemt de beslissing van Vervoort "een stap in de goede richting". "De LVC-chauffeurs zullen weer kunnen werken zonder risico op boetes", zegt David Leisterh aan persagentschap Belga. "De MR roept de Brusselse regering nu op om de huidige omzendbrief in te trekken en de sector in versneld tempo te hervormen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?