Bewustmakingscampagne om vaccinatiebereidheid in Brusselse zorginstellingen te verhogen

© Photonews
| Archiefbeeld

De Brusselse welzijnsinstelling Iriscare lanceert onder de noemer "Stroop je mouwen op" een bewustmakings- en communicatiecampagne om het zorgpersoneel eraan te herinneren dat het vaccin tegen het coronavirus veilig en doeltreffend is. Doel van de campagne is een antwoord te bieden op alle onbeantwoorde vragen om zo de vaccinatiebereidheid te verhogen.

In het Brussels gewest zijn er al 28.696 vaccins geleverd aan de Brusselse instellingen. Op basis van de aanvraag moeten die volstaan voor de vaccinatie van 92 procent van de bewoners en 59 procent van het zorgpersoneel. Het valt meteen op dat de vaccinatiebereidheid een pak lager ligt bij het personeel. Het signaal voor Iriscare, de Diensten van het Verenigd College en de Franse en Vlaamse Gemeenschapscommissie om verder in te zetten op sensibilisering.

Om op alle vragen van personeelsleden en directies van de zorginstellingen te antwoorden, vonden er al drie webinars plaats eind december en midden januari. In februari volgen nog drie webinars in aanwezigheid van experten.

Het speerpunt is de bewustmakingscampagne "Stroop je mouwen op". De veiligheid van het vaccin en de procedures die gevolgd moeten worden, worden benadrukt in de boodschap naar het zorgpersoneel. Voor de campagne zijn posters en flyers gemaakt waarvan de betrokken instellingen gedrukte versies ontvingen. Er zijn ook twee video's gemaakt: een voor de mensen die zich moeten laten vaccineren, en een tweede om de vaccinatieprocedure uit te leggen.

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?