Vier personen naar ziekenhuis met CO-intoxicatie in Anderlecht

© PhotoNews

In de Brusselse gemeente Anderlecht zijn zondagavond vier personen bevangen geraakt door een CO-intoxicatie. De vier slachtoffers, leden van hetzelfde gezin, werden naar het ziekenhuis overgebracht maar verkeerden niet in levensgevaar. De oorzaak van de intoxicatie lag bij een slecht werkend verwarmingstoestel op gas. Dat meldt de Brusselse brandweer.

De brandweer werd rond 19.30 uur verwittigd nadat een meisje bewusteloos was geraakt bij het douchen. Toen de ziekenwagen ter plaatse kwam in de Clemenceaulaan, ging de CO-melder van de ambulanciers meteen af. Het hele gezin, twee ouders en twee kinderen, werd daarop geƫvacueerd, de ramen van de flat werden geopend en de gastoevoer werd afgesloten. De vier slachtoffers werden overgebracht naar het ziekenhuis.

"De CO-intoxicatie werd veroorzaakt door een niet-conform verwarmingstoestel in de badkamer", zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw. "De verwarmingstoestellen in de andere kamers bleken ook niet conform. Alle toestellen werden daarop verzegeld door Sibelga."

De brandweerwoordvoerder herhaalt nog eens de preventieve maatregelen om een CO-intoxicatie te voorkomen: "Zorg voor aanvoer van verse lucht en ventilatie. Laat een goedgekeurd apparaat plaatsen door een erkende technieker, laat deze ook de verplichte controle uitvoeren en een regelmatig onderhoud. De afvoer van de verbrandingsgassen dient ook conform te gebeuren en gecontroleerd te worden. Besteed ook aandacht aan de CO-waarschuwingen van het KMI."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?