Brussel en de Uber Files: 'De onderhandelingspositie van het bedrijf is verzwakt'

© Belgaimage

Eén week voor de Brusselse regering een beslissing moet nemen over de tarieven en numerus clausus van de taxichauffeurs komen de Uber Files uit. Daaruit blijkt dat Uber via dubieuze praktijken invloed probeerde uit te oefenen, ook in Brussel. Er is onder meer sprake van een verkozene in het Brussels parlement van MR. Wat is er precies aan de hand?

Honderden gelekte bestanden hebben blootgelegd hoe Uber toppolitici omkocht of controles vermeed, en hoe ver het bedrijf ging om gerechtigheid te ontlopen. Ze geven in detail weer hoe Uber eveneens hulp kreeg van (lokale) leiders. De publicatie komt precies één week voor de Brusselse regering een beslissing moet nemen over de tarieven en numerus clausus van de taxichauffeurs. In vier vragen duidt BRUZZ-journalist Steven Van Garsse de situatie.

Wat is er precies aan de hand met Uber?

Vooral het moment is vervelend voor Uber. Dat wordt, samen met de klassieke taxisector, momenteel geconsulteerd over een taxibesluit, dat het aantal taxi's en de tarieven vastlegt. Door het schandaal is de onderhandelingspositie van Uber verzwakt en die van de klassieke taxisector versterkt. Die kan nu zeggen: zie je wel, Uber gebruikt maffieuze trucs.

Zullen de schandalen een impact hebben op het nakende regeringsbesluit?

Misschien niet meteen. We horen dat er een consensus is binnen de regering over dat besluit. Dat was op zich niet makkelijk. Herinner je maar hoe verdeeld de regering was over het taxiplan - met Open-VLD, Défi, One.Brussels-Vooruit en Groen die een meer vrije markt willen en PS dat zoveel mogelijk de taximarkt wou reguleren om op die manier de klassieke taxisector te beschermen. Ecolo bevond zich daar wat tussenin.

Uiteindelijk is een compromis gevonden met een nieuwe ordonnantie, en met een besluit. De punten en komma’s kunnen nog wijzigen, maar niemand heeft er voordeel bij om dit besluit nu grondig om te gooien.

We hebben vandaag aan minister-president Vervoort gevraagd of er een impact is, maar hij verwijst naar de al goedgekeurde ordonnantie zelf. Volgens hem bevat die voldoende mogelijkheden om desgevallend Uber de licentie te ontnemen. Dankzij de ordonnantie moet Uber open kaart spelen, zegt Vervoort. Dus voorlopig zal het besluit wel standhouden, al moet het natuurlijk nog definitief worden goedgekeurd.

De PS voert wel de druk op. Ze vraagt een onderzoekscommissie.

Inderdaad. Dat speelt in het nadeel van de Uber en en van de politieke partijen die het speelveld voor Uber zo groot mogelijk wil houden. Veel zal er ook van afhangen of er nog andere zaken opduiken in die Uber Files.

Er was ook het vermoeden dat Uber de pen heeft vastgehouden bij de totstandkoming van de Pleisterordonnantie in de herfst van vorig jaar. De PS zal er alles aan willen doen om te weten te komen wat er precies is gebeurd.

De vraag is ook of de Brusselse PS Vervoort niet zal terugfluiten en het hele compromis op de helling zal zetten. We hebben al eerder gezien hoe de Brusselse PS hard inging tegen de eigen minister-president. Dat kan nu ook gebeuren.

Wat betekent dit voor de Brusselse regering?

Het is dubbel. De nieuwe ordonnantie en het besluit reguleren wel degelijk platformtaxi's als Uber en Heetch. Die krijgen nu veel minder vrij spel, dus daar kan de PS best tevreden mee zijn.

Maar als het moeizaam totstandgekomen compromis nu op de helling komt te staan, dan zijn we terug bij af. Dat zou een slechte zaak zijn. Voor de Brusselaar, die nu wil weten hoe hij in de toekomst op een comfortabele manier een taxi kan nemen en voor welke prijs (of dat nu een straat- of standplaatstaxi is), maar ook voor de complete taxisector, waar toch heel veel jobs van afhangen.

Iedereen snakt naar duidelijkheid. Sowieso moet die er komen voor oktober want dan treedt de nieuwe ordonnantie in voege. Als de regering die tegen dan niet kan geven, schiet ze zichzelf in de voet.

Uber Files in Brussel

De wereldwijde onthullingen over techbedrijf Uber tonen aan dat Brussel een belangrijke stad was in de uitbouw van hun nieuwe taxistrategie én dat sommige politici nauwe banden hadden met lobbyisten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?