Klachten omstreden Bicky Burger-campagne gegrond verklaard

© Clear Channel
Updated: 29-10-2019 - 18:30

De Nederlandse Reclame Code Commissie heeft de klachten tegen een reclamecampagne van Bicky Burger op Facebook gegrond verklaard, zo maakte de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) dinsdagavond bekend. Het campagnebeeld toonde een man die een vrouw een vuistslag geeft omdat zijn Bicky Burger niet in het juiste doosje zit.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) ontving sinds het verschijnen van de reclameboodschap begin oktober bijna 700 klachten. "Het ging om een campagne die - terecht - grote verontwaardiging heeft gewekt bij het publiek, bij beleidsmakers en binnen de reclamesector zelf", stelt Sandrine Sepul, Directrice van de Raad voor de Reclame.

Omdat het Nederlandse bedrijf GoodLife Foods B.V. achter de campagne zat, maakte de JEP een selectie van die klachten over aan de Nederlandse Stichting Reclame Code (SRC).

Realistisch ogend geweld

De SRC behandelde het dossier met spoed, en besliste op 15 oktober dat de campagne in strijd is met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

"In de eis dat reclame in overeenstemming dient te zijn met de goede smaak en het fatsoen ligt onder meer besloten dat reclame niet mag schokken door gewelddadige inhoud. Voor zover de advertentie grappig bedoeld zou zijn, geldt dat de getoonde vorm van geweld zich niet leent voor nuancering door humor.

Adverteerder had zich bovendien ervan bewust behoren te zijn dat een product niet behoort te worden aangeprezen via een 'kwinkslag' naar realistisch ogend huiselijk geweld", staat te lezen in de beslissing.

Slachtofferverenigingen

De adverteerder erkende volgens de SRC dat de reclame in strijd was met de regels. Hij trok ze onmiddellijk in en stuurde een dag na het verschijnen ervan een persbericht naar alle media in België. Er werd ook contact opgenomen met verenigingen die slachtoffers van partnergeweld ondersteunen, om te bekijken hoe hij kan bijdragen aan hun maatschappelijke taken en doelstellingen.

Onder andere Nawal Ben Hamou (PS), Brussels staatssecretaris voor Gelijke Kansen, diende een klacht in bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) tegen de vrouwonvriendelijke reclame. "Het merk zet aan tot geweld tegen vrouwen," klonk het toen.

Correctie: het is de Nederlandse SRC die de klachten gegrond verklaard heeft. In een eerder versie stond dat de Belgische JEP dat gedaan had, dat klopt niet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?